Okul öncesi eğitim kurumlarında dış mekan tasarımında çocukların beklentilerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FÜRÜZAN ASLAN

Danışman: HATİCE İLKDEN TAZEBAY

Özet:

Okul öncesi dönem, çocukların kişiliklerinin şekillendiği önemli bir dönemdir. Öğrenme süreçlerinde dış mekânın eğitim ortamı olarak kullanılması, çocukların fiziksel, sosyal, duygusal ve bilişsel gelişimlerini destekleyici önemli bir araçtır. İç ve dış mekân bir bütün olarak algılanmalı ve eğitimin bir aracı olabilecek şekilde özellikleri açısından ayrı düzenlenmelidir. Bu düzenleme sonucunda eğitim programının uygulanmasına yönelik bir bütünlük sağlanmalıdır. Çocukların eğitim ve beklentilerine yanıt verecek şekilde olması gereken dış mekanların şekillenmesinde çocuk katılımı bu sürecin önemli bir boyutudur.Çalışma, farklı sosyo-ekonomik özelliklere sahip toplum kesimlerini bir arada barındıran Çankaya İlçesinde Çankaya Belediyesi’ne bağlı; Barış Gündüz Bakımevi, Umut Gündüz Bakımevi ve Rafet Gündüz Bakımevlerinde okul öncesi eğitimde dış mekanın tasarımında çocukların beklentilerinin çocuk merkezli ve katılımcı bir yaklaşımla belirlenmesi temeli üzerine oluşmuştur. Çalışma ile elde edilen sonuçların, okul öncesi eğitim kurumları dış mekan düzenlemelerine katkı sağlaması ve böylece daha uygun çevre şartları oluşturulması beklenmektedir. Bu çalışmanın, ülkemizde ileride gerçekleştirilecek benzer çalışmalara örnek oluşturması amaçlanmaktadır.