Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: M. EMİR RÜZGAR
Danışman: MUSTAFA CEM BABADOĞAN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırmanın amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarı puanlarını belirleyerek bu puanları bazı etkenler açısından incelemek, öğrenme stilleri dağılımlarını saptamak ve okuduğunu anlama başarı puanlarını yordayan etkenleri belirlemektir. Araştırma grubunu Altındağ, Çankaya ve Mamak ilçelerinden üçer tane olmak üzere Ankara genelindeki dokuz ortaokuldan 1307 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma grubunun okuduğunu anlama başarıları; Kutlu, Yıldırım, Bilican ve Kumandaş (2011) tarafından geliştirilen Okuduğunu Anlama Testi ile ölçülmüş, Okuduğunu Anlama Testinin puanlaması yine bu araştırmacılarca geliştirilen dereceli puanlama anahtarıyla yapılmıştır. Araştırma grubunun öğrenme stillerini belirlemek amacıyla Grasha-Reichmann Öğrenme Stilleri Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde betimsel istatistiklerle beraber, Kruskal-Wallis H testi, Mann-Whitney U Testi kullanılmış, okuduğunu anlama başarısını yordayan değişkenleri belirlemek amacıyla aşamalı regresyon analizi modeli kurulmuştur. Gerçekleştirilen analizler sonucunda; okuduğunu anlama açısından kız öğrencilerin erkek öğrencilerden; evinde kitaplık bulunan öğrencilerin bulunmayanlardan; evinde daha fazla kitap bulunan öğrencilerin az kitap bulunanlardan, bugüne kadar okuduğu kitap sayısı fazla olan öğrencilerin daha az kitap okuyanlardan daha başarılı olduğu görülmüştür. Bununla birlikte araştırma grubunun baskın öğrenme stillerinin işbirlikli, katılımcı ve bağımlı olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Aşamalı regresyon analizi sonucunda okuduğunu anlama puanını; okunan kitap sayısı, cinsiyet, okumaya dayalı ödev yapma, evde kitaplık bulunması, günlük kitap okuma süresi ve öğrenme stili değişkenlerinin yordadığı belirlenmiştir.AbstractThe purpose of this study was to determine fifth graders' reading comprehension scores, examine their reading comprehension level across some variables, identify their learning styles distribution, and assess which variables predict their reading comprehension scores. The participants include 1307 fifth grade students of nine elementary schools of three district (Altındağ, Çankaya and Mamak) of Ankara. Data collection instruments were Reading Comprehension Test, designed by Kutlu, Yıldırım, Bilican ve Kumandaş (2011), and Grasha-Reichmann Learning Styles Inventory. In order to analyze the data, some descriptive statistics, Kruskal-Wallis Test, Mann-Whitney U Test and multiple linear regression were employed. The finding of this study indicated that girls outperform boys in comprehension as well as those who have a bookshelf (library) at home. Moreover, those who have more books at home and who have read more books up to now are more successful in comprehension than others. It has been also revealed that dominant learning styles of participants were cooperative, participant and dependent. Finally, results of the regression model showed that such variables as number of books read, gender, doing reading exercises, having a bookshelf at home, time spent for reading per day and learning styles predict reading comprehension.