Bilimsel süreç becerilerine dayalı fen eğitiminin öğrencilerin fen ve teknoloji dersine ilişkin tutumlarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM ÜNALDI

Danışman: ÖMER KUTLU

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı; bilimsel süreç becerilerine dayalı fen eğitiminin öğrencilerin fen ve teknoloji dersine ilişkin tutumlarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu deneysel modelde yapılmıştır. Araştırma 2010-2011 eğitim-öğretim ikinci yarıyılında, Ankara ili Çankaya İlçesi’ndeki Ankara üniversitesi Geliştirme Vakfı Özel İlköğretim Okulu’na devam etmekte olan 7. sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür. Araştırmaya deney grubunda 17, kontrol grubunda 17 olmak üzere toplam 34 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın yürütüldüğü deney ve kontrol grupları kura ile belirlenmiştir. Araştırmada, öğrencilerin fen bilgisine karşı tutumlarını ölçebilmek amacıyla “Fen Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği (FBDTÖ)”, bilimsel süreç becerilerini ölçebilmek amacıyla “Bilimsel Süreç Becerileri Testi (BSBT)” kullanılmıştır. Buna göre, deney ve kontrol grubu öğrencilerine bilimsel süreç becerilerine dayalı fen eğitimi uygulanmadan önce “Fen Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği (FBDTÖ)” ve “Bilimsel Süreç Becerileri Testi (BSBT)” uygulanmıştır. Ön test uygulamasından sonra bilimsel süreç becerilerine dayalı fen eğitimi, bir ay boyunca 7. sınıf Fen ve Teknoloji Dersi, “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” ünitesi kapsamında işlenmiştir. Ünite, deney grubundaki öğrencilerle bilimsel süreç becerilerine dayalı fen eğitimi kullanılarak işlenirken kontrol grubu öğrencileriyle bu eğitim kullanılmadan işlenmiştir. Ünitenin bitiminde her iki gruba da “Fen Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği (FBDTÖ)” ve “Bilimsel Süreç Becerileri Testi (BSBT)” bu kez son test olarak uygulanmıştır. Ünite boyunca deney grubundaki öğrencilerin uygulamalarla ilgili günlük tutması sağlanmıştır. Toplanan verilerin analizinde istatistiki işlemlerden aritmetik ortalama, standart sapma (s), sayı (f), yüzde (%) ve tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA (split-plot ANOVA) kullanılmıştır. İstatistiki işlemler SPSS 13,0 paket programıyla ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Elde edilen verilerin yorumlanmasında. 05 manidarlık düzeyi kabul edilmiştir. Bilimsel süreç becerilerine dayalı fen eğitimi uygulamasına katılan deney grubundaki öğrencilerle ile uygulamaya katılmayan kontrol grubu öğrencilerinin deney öncesi ve sonrasındaki “Fen Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği (FBDTÖ)” ve “Bilimsel Süreç Becerileri Testi (BSBT)” puanlarındaki değişimin birbirinden manidar bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında bilimsel süreç becerilerini temel alan fen eğitimi uygulamasının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine ilişkin tutumlarını ve bilimsel süreç becerilerini olumlu şekilde değiştirmiş olduğu belirlenmiştir.AbstractThis study was undertaken to evaluate effect of the scientific process skills -based science education on students' science attitudes and scientific process skils. Research was an experimental study with the pretest-posttest control group. The research was conducted in second semester of 2010-2011 academic year in Çankaya district of Ankara with Ankara University Development Foundation Private Primary School’s ongoing 7th grade Students. There were 17 students both in experimental and control group. Totally there were 34 students as a participant. In order to assess the attitudes of students toward the science course “Attitude Scale Towards Science (ASTS)” was used. To assess the scientific process skills “Science Process Skills Test (SPST)” was used. Accordingly, before the administration of performance tasks, ASTS and SPST was applied to the experimental and control group students. Instructor applied the scientific process skills based science education, related with "Structure and Properties of Matter" unit. During the research "Structure and Properties of Matter" unit was processed to experimental group with scientific process skills based activities and experiments whereas these were not processed for the control group. At the end of the unit ASTS and SPST was applied as a post-test to experimental and control group students. It was provided to keep daily in the experimental group practices throughout the unit. At the end of the unit, randomly selected 5 students were interviewed about the activities and experiments in the experimental group. In analysis of the data collected; of statistica l operations, arithmetic mean, , standard deviation (s), frequency (f), percentage (%) and split-plot ANOVA,were employed. The statistical operations were analyzed by using SPSS 13.0 package software and content analysis. For interpretation of the data obtained, a significance level of .05 was considered. The variations between the pre-test and post-test ASTS and SPST scores of the students in the test group to whom scientific process skills based education were applied and of the students in the control group to whom scientific process skills based science education were not applied are found to indicate a meaningful difference. In the light of the conclusions drawn, it can be stated that use of the scientific process skills based science education has been positively changed attitudes of the students towards science and technology course and their scientific process skills.