Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı Diplomasi Akademisinde diplomat adaylarına verilen mesleğe hazırlayıcı eğitim programının katılımcı görüşlerine göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET AKKAYA

Danışman: HAYAT BOZ

Özet:

Bu çalışmada 2011, 2013 ve 2014 yıllarında Dışişleri Bakanlığı Diplomasi Akademisi’nde düzenlenen mesleğe hazırlayıcı eğitim programına katılan diplomat adaylarının program hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi ve diplomat adaylarının verdikleri cevapların bazı değişkenler (eğitimin verildiği yıl, uluslararası ilişkiler veya benzeri eğitim programına sahip bir bölüm mezunu olma durumu ve daha önce hizmetiçi eğitim alma durumu) açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini sözkonusu yıllarda Diplomasi Akademisi'nde mesleğe hazırlayıcı eğitim programına katılan 150 diplomat oluşturmuştur. Sözkonusu evren içerisinde her yıl eğitime katılan diplomat sayısı farklı olduğundan, evrenin her grup bakımından aynı oranda temsil edilmesini sağlamak üzere, tabakalı rastgele örneklem seçme yöntemine başvurulmuş ve her gruptan rastgele belirlenen %50’lik bölümü alınarak, 75 kişilik örneklem grubu oluşturulmuştur. Araştırmada ihtiyaç duyulan veriler anket tekniği ve alanyazın taramasıyla elde edilmiştir. Uygulanan anket formu araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak, Mann-Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testiyle çözümlenmiştir. Bu araştırmadan elde edilen bulgular,katılımcıların, program hedeflerini Bakanlık hizmet ihtiyaçlarına uygun, gerçekçi ve uluslararası güncel gelişmelerle uyumlu bulduklarını göstermektedir. Katılımcılar,program hedefleri hakkında, program başlamadan bilgi sahibi olduklarını teyit etmektedirler. Daha önce hizmetiçi eğitime katılmış olanlar, hedeflerin grup ya da kişi bazında gerçekleşme durumu hakkında daha olumlu görüşler beslemektedirler. Program hedeflerine ilişkin belirtilen olumlu görüşlere rağmen, hedeflerin gözden geçirilmesi yönünde de beklenti mevcuttur. Katılımcılar, eğitim programının içeriğini, hedefleriyle uyumlu; alınan lisans eğitimini tamamlayıcı ve diplomasi mesleğiyle ilgili bilgi ihtiyaçları ile uluslararası ilişkiler mezunu olmayan diplomat adaylarının ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte bulmaktadır. Katılımcılar derslerde kullanılan yöntemlerin geliştirilmesi gerektiği yönünde güçlü bir inanç taşımaktadır. Eğiticilerin alanlarında yetkin kişiler olduğu ve eğiticilerle katılımcılar arasında iyi bir ilişki ve iletişim kurulduğu; bununla birlikte, katılımcıların “derslerde teori ile pratik arasında denge kurulamadığı, konuların pratik hayatla ilişkilendirilmediği” düşüncesinde oldukları anlaşılmaktadır. Katılımcılar, eğiticilerde akademik formasyondan ziyade tecrübe aramaktadırlar. Katılımcıların, eğitim kapsamındaki ölçme ve değerlendirme çalışmalarının gözden geçirilmesi konusunda beklenti taşıdıkları görülmektedir.Abstract This study aims to explore the views of the newly recruited diplomats who attended the Preparatory Training Program of the Turkish Foreign Ministry’s Diplomacy Academy in 2011, 2013 or 2014, and to further analyze their views on the basis of certain variables (the year they attended the Program, having university degree from international relations or a similar department and previous in-service training experience). The target population of this study is comprised of 150 attendees of the Preparatory Training Program. Since there are differences in the number of attendees for each year, stratified random sampling was applied in order to ensure an equal representation of each strata. In this regard, a sample of 75 attendees was selected. The data required for the study were collected through survey technique and literatüre review. The questionnaire was prepared by the researcher. The obtained data were analyzed with SPSS using Mann-Whitney U and Kruskal Wallis tests. The findings of this study reveals that the attendees are of the opinion that the targets of the Program are realistic and compatible with the needs of the attendees, requirements of the service and the current international developments. The attendees also confirm that they were informed about these targets before the start of the Training Program. The group who previously attended an in-service training has more positive views on the level of personal and collective actualization of the Program targets. Despite positive views with regard to the extant Program targets, there is also an expectation for reviewing them. The attendees consider that the content of the Training Program is in compliance with its targets; complementary to their university education; able to meet their diplomacyrelated knowledge requirements and also the needs of diplomats graduated from departments other than international relations. The attendees strongly believe that the methods used in the training activities should be improved. While they regard trainers as competent in their fields and confirm the existence of good communication and interaction in the classroom, there seems a perception of imbalance between the theory and practice, as well as a disconnection of the subjects from daily business. It is also evident that the attendees seek experience rather than academic background from the trainers. They would also like to see a reassessment of the examination and evaluation activities within the training.