Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EMİNE GÜLAL ŞAHİN
Danışman: SEMA BECERİKLİ
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Günümüzde bireyler tüketim kültürü içerisinde kapitalizme hizmet edecek bir şekilde tüketici özne olarak inşa edilmektedir. Tüketimin hayatın amacı haline geldiği günümüz toplumunda, reklamlar bu kültürün oluşumunda ve gelişiminde büyük rol oynamaktadır. Bu anlamda reklamlar kültürün, daha özel anlamda günümüz tüketim kültürünün semptomu yani onu oluşturan ve varlığını garanti altına alan bir etken olarak ele alınmıştır. Reklamlar bunu, ürünlerin özelliklerini belirten mesajlar yerine kişilerin bilinçdışı arzularına seslenen mesajlar ile gerçekleştirmektedir. Günümüzde reklamlarda ihtiyaç kültüründen çok bir arzu kültürü işlenmektedir. Bu açıdan reklamlardaki ürünler de birer "arzu nesnesi"ne dönüşmüştür. Reklamlar aracılığı ile kişilerin ilksel eksiklikleri, huzursuzlukları verilip kişide rahatsız edici bir durum yaratılıp, daha sonra reklamdaki ürün bütün problemlere çare olacak şekilde sunulur. Böylece reklamlar sayesinde kişiler sonu gelmeyen bir tüketim zincirinde kendilerini bulmaktadırlar. Kişilerin bilinçdışı süreçlerinin işe katılmasıyla tüketim kültürünün ve kapitalizmin varlığı garanti altına alınmaktadır. Bu anlamda reklamların nasıl tüketim metalarını kişilerin arzu nesnelerine dönüştürdüğünü derin bir şekilde anlayabilmede Lacancı psikanalitik teoriden faydalanmak gerekmektedir. Dergi reklamlarının psikanalitik analizi yapılan bu çalışmada genel olarak reklamlarda sunulan ürünlerin; kişilerin ilksel eksiklerini doldurup, bilinçdışı arzularını tatmin etmesinin imkansız olduğu belirtilmektedir.AbstractPeople are being constructed as consumer subjects in order to serve capitalism in today's consumption culture. In today's society, consumption becomes the aim of the life, advertisements play an important role to create and spread this culture. In this sense, advertisements are seen as the symptoms of culture, in a more specific definition, today's consumption culture; in other words, an agent that constitute and guarantees it. Advertisements materialize it with using messages that speak to the unconscious desires of people instead of using messages that gives features of products. Today, more than a need culture, a desire culture is penetrated in advertisements. For this reason, each product in each advertisement turned into a object of desire. With the agency of advertisements, human being's first lack, uneasiness is represented to cause an anxious feeling, then products appear as the solution for all these problems. In this way people find themselves in an infinite chain of consumption. With unconscious processes, existance of consumption culture and capitalism is guaranteed. In this sense, Lacanian psychoanalithic theory is needed to benefit from in order to understand how advertisements change goods into objects of desires. This research claims that it is impossible to fill the first lack and satisfy the unconscious desires with the goods that represented in advertisements.