İngilizce öğretiminde dramanın kullanılmasına yönelik öğrenci görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÇİĞDEM AKBULUT

Danışman: ÖMER ADIGÜZEL

Özet:

Bu çalışma, drama yönteminin İngilizce dersinde kullanılmasının, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmelerine ve derse olan ilgilerini arttırmaya yönelik etkisi ile ilgili görüşlerini araştırmayı hedeflemiştir. Ayrıca öğrencilerin yabancı bir dil öğrenmeye yönelik kaygılarını ve kişisel özelliklerinin, yetiştikleri çevrenin, sosyo-ekonomik durumlarının veya geçmiş eğitim deneyimlerinin sebep olabileceği motivasyon eksikliğini gidermede nasıl bir katkısının olacağı araştırılarak ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Çalışmada temel nitel araştırma yöntemi uygulanmıştır. Öncelikle katılımcılara İngilizce dersi ile ilgili duygularını ve düşüncelerini aktarabilecekleri tamamlanmamış cümleler içeren formlar verilmiştir. Sonraki aşamada görüşme tekniği uygulanarak öğrencilerin derse yönelik kaygı ve motivasyon kaynakları araştırılmıştır. Daha sonra süreçteki uygulamaların kayıtları, öğrencilerin süreç sonunda yazdığı mektuplar ve kişisel bilgi formları irdelenerek uygulama öncesi ve sonrası kaygı ve motivasyon durumları ve olası sebepleri ile ilgili çıkarımlar yapılmaya çalışılmıştır. Drama uygulamalarının, bazı katılımcıların derse istekli oluş durumlarında ve öğrenme süreçlerinde olumlu yönde etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır. Dramanın İngilizce derslerinde kullanılmasının hem motivasyonu arttırdığı, hem öğrenme sürecini daha eğlenceli bir hale getirdiği hem de derse etkin olarak katılmayan çekingen öğrencilerin drama sürecinde ve grup çalışması içinde kendini daha rahat ve güvende hissederek derse katılımını arttırdığı düşünülmektedir. This study aimed to search opinions of students relating to contribution of use the of drama in English classes to improve their English language skills and to increase their attention to English lesson. Also, it was tried to demonstrate how it affects to eliminate the apprehension of students towards learning a foreign language and the lack of motivation that can be caused because of their personal characteristics, environment that they raised, their social economic circumstances or background education. Basic qualitative research method was used in this study. First of all, the paticipants were given forms that involve some unfinished sentences that they could fill in with their ideas and feelings about English lesson. In the next phase, the sources of apprehension and motivation towards English lesson were searched by applying whole-structured interview. Next, it was tried to deduce apprehension and motivation conditions of students and its possible reasons by studying on recording of the process, the letters that the students wrote at the end of the process and personal information forms of them. It was concluded that, practice of drama has a positive effect on being disposed for some participants against the lesson and learning the second language process. It is thought that, use of drama both increases motivation of students and makes the learning process more enjoyable, and also it increases the attendance of shy students in English lessons and makes them feel more relaxed and safer within drama process and group work.