Sağlık Bakanlığı Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Servisi'ne yapılan başvuruların değerlendirilmesi ve acil olmayan kullanımın belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SABAHATTİN TEKİNGÜNDÜZ

Danışman: AFSUN EZEL ESATOĞLU

Özet:

Sağlık Bakanlığı Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Servisine Yapılan Başvuruların Değerlendirilmesi ve Acil Olmayan Kullanımın Belirlenmesi Artan hasta sayısı ile birlikte her geçen gün sağlık hizmetlerinin kullanımının artması, polikliniklerde sunulan hizmetlerin yetersiz kalmasına neden olmaktadır. Buna bir de hastaların, polikliniklerde muayene olmak için uzun süre beklemek yerine acil serviste daha kısa sürede muayene olmayı tercih etmeleri eklenince acil servislere yapılan başvurular artmakta ve bu da bu servislerin kalabalık olmasına yol açmaktadır. Gerçekten acil durumda olan bazı hastalar kalabalık nedeniyle uzun süre beklemeden ve hizmet almadan acil servisten ayrılmaktadırlar. Acil servislerin aşın kalabalık olması birçok ülkede ciddi anlamda sorunlar yaratmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Servisine acil olmadığı halde başvuran hastalan saptamak, hastalann mesai saatleri içerisinde diğer sağlık bakım merkezleri (sağlık ocaklan, dispanserler, semt poliklinikleri, sağlık merkezleri vb) açık olduğu halde, acil olmayan tıbbi problemleri yüzünden acil servisi kullanmalannm nedenlerini belirlemek, hastalan hastalık tanılarına göre sınıflamaktır. Araştırma, Ankara'da bulunan Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 20 Nisan-20 Mayıs 2002 tarihleri arasında hastanenin acil servisine mesai saatlerinde (08.00-16.00) bir hafta içerisinde (beş gün) başvuran, acil servisteki muayenesinden sonra tedavi altına alınan acil olmayan tüm hastalar oluşturmuş; örneklem çekilmemiştir. Bu araştırmada veriler araştırmacı ve hekimlerin birlikte oluşturduktan aciliyet kriterleri ile literatürden yararlanarak oluşturulan bir kullanım anketi aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde sayı- yüzde ve ki-kare testi (chi-square) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi acil servisine mesai saatleri içerisinde başvuran hastalann %42.2'sinin acil servisi acil 126 olmadıkları halde gereksiz yere kullandıkları saptanmıştır. Acil olmayan hastaların %50.5'inin erkek, %28.4'ünün 35-49 yaş grubu, %65.1'inin evli, %30.8'inin ilkokul mezunu olduğu, %1 5.1 'inin hiçbir sosyal güvencesinin olmadığı saptanmıştır. Hastaların %83.9'unun acil servise gelmeden önce hastalıkları ile ilgili herhangi bir sağlık kuruluşuna başvurmadıkları belirlenmiştir. Acil sağlık hizmetleri, sağlık hizmetleri içerisinde en pahalı olan hizmetlerdendir. Gelişmiş teknolojilerin kullanıldığı acil servislerde amaç, gerçekte acil olan hastaların tedavisini yapmaktır. Acil servislerin uygun kullanılması için halka eğitim verilmesi ve bu servislerin daha etkili çalıştınlabilmeleri için yasal bazı önlemlerin alınmasının uygun olacağı söylenebilir. AbstractThe Evaluation of The Applications to The Emergency Services of The Ministiry of Health Ankara Numune Education and Research Hospital & The Establisment of The Non-Urgent Care The increase in the use of health services due to the increased number of patients has led to the inadequacy of the present service at the policlinics. In addition to this, the application rate to the emergency services has also increased because of the patients who prefer to be examined at the emergency service in a shorter time without being have to wait in long queues during regular working hours, which makes these emergency services overcrowded. The patients who are really in need of urgent care left without seen due to the people applying unnecessarily. Overcrowded emergency services also cause similar problems in many countries. The aim of this study is to determine the rate of the patients who apply unnecessarily to the emergency services in The Ministry of Health Ankara Numune Education and Research Hospital, to find out the reasons why these people prefer to apply to emergency services during the regular business hours ignoring the fact that other health care centers such as health centers, dispensary, and local policlinics are open, and to classify the patients according to their diagnosis. The research has been carried out in The Ministry of Health Ankara Numune Education and Research Hospital. All patients who were accepted for the health care after the initial examination at the emergency service have been chosen among those who applied to the emergency service in one week (five working days) at regular business hours during one month period (April 20- May 20). Sample was not chosen. Emergency criteria which is used in this study has been established by the doctors together with the researcher and with the help of the information from literature. By the help of this criteria, patients have been 128 classified as emergency patients or not. The data was analysed by frequencies- percent and chi-square tests. At the end of this research it has been established that %42.2 of patients who applied to the emergency services during the regular business hours engage the emergency service for non-urgent reasons. Of 218 patients, %50.5 were male, %28.4 were between the age of 35-49. %65.1 patients have declared that they were married and %30.8 were graduated from primary school. %15.1 patients were not belonged to any of social insurance institutions. %83.9 of the patients said that they had not been to any health institution for their most recent illness before coming to the emergency services. Emergency health services are the most expensive ones among the health services. The purpose of emergency services, in which modern technologies are used, is to give treatment to the patients who really need urgent care. Necessary measurements should be taken, the public should be trained, and legal measurements should be taken if necessary in order to make effective use of emergency services.