Türkiye medyasında "taş atan çocuklar"ın temsili


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE MADEN

Danışman: BEDRİYE POYRAZ

Özet:

Bu tezde, 2000’li yıllarda toplumsal gösterilerde yer almaya başlayan çocuklarınyazılı basında yer alan haberlerinin çözümlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçdoğrultusunda yazılı basından seçilen üç farklı gazetenin (Hürriyet, Cumhuriyet veZaman), 2006-2012 yılları arasındaki haberleri çözümlenmiştir. Tezde, içerik analizi,söylem analizi ve yüzyüze görüşmeler yer almaktadır. Dolayısıyla haberlerinçözümlenmesinin yanı sıra haberlere konu olan çocuklar ve onların çocuklukları buçalışmanın temel unsurlarından birini oluşturmaktadır. Toplumsal gösterilerde yeralan ve eylemleri şiddetle bitişik olarak ele alınan çocuklar, medya tarafından “taşatan çocuklar” olarak adlandırılmış ve bu adlandırma toplum tarafından da yaygın birtanıma dönüşmüştür. Bu tezde seçili gazetelerin çocuklar ve eylemlerine dair habersunumlarında nasıl bir dil kullandığı, çocuk haklarını gözetip gözetmediği, arka planbilgisinin olup olmadığı vb. incelenmiş ve bu hususlarda eleştiriler geliştirilmiştir.Sonuç olarak, toplumda var olan ortak çocukluk algısının toplumsal ve kültürel birinşa olduğu düşüncesinden hareket eden bu tez, ideolojik olarak yapılandırılmışhaber medyasının “taş atan çocuklar” haberleri ile toplumsal eşitsizliğin yenidenüretimindeki payını ortaya çıkarmaktadır.AbstractIn this thesis, it has been aimed to analyze the press news about children who beganto take part in public demonstrations in the 2000s. For this purpose, news between2006 and 2012 in three different newspapers (Hürriyet, Cumhuriyet, Zaman) selectedfrom the written press were analyzed. This thesis involves content analysis, discourseanalysis and face-to-face interviews. In this regard, the children under considerationand their childhoods constitute one of the main elements of this thesis, in addition tothe analysis of the news about them. The children, who took part in publicdemonstrations and whose actions have been identified as violence, were referred toas “stone-throwing children” by the media, and this description has foundwidespread recognition in society as well. This thesis examines certain subjectmatters,such as the use of language in the presentation of news, whether the rights ofchildren are taken into consideration, whether background information is providedetc. Some criticisms have also been made on these subject-matters. As a result,setting out from the view that common childhood perceptions that prevail in societyare the products of a social and cultural construction process, this thesis reveals therole of ideologically-structured media in the reproduction of social inequality bymeans of the news made about “stone-throwing children”.