Türkiye’de kent sorunları ve yetişkin eğitimi “Mersin Karaduvar Mahallesi örneği”


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ufuk Cem KOMŞU

Danışman: MERAL UYSAL

Özet:

Bu çalışmada, Mersin’in sosyo-kültürel yapısına uygun olarak hem göçlegelen hem de kentin yerlisi olan kişilerin yaşadığı Akdeniz ilçesinin KaraduvarMahallesi’ndeki yetişkinlerin, kent sorunlarını nasıl algıladıkları, kentteyaşayan bir birey olarak siyasal katılım örüntülerinin neler olduğu ve bubağlamda yetişkin eğitimi etkinlikleri ile nasıl ilişkilendikleri, araştırmanınproblemini oluşturmaktadır. Araştırmanın temel amacı, Mersin'in Akdenizİlçesi Karaduvar Mahallesi'nde yaşayan yetişkinlerin, kent sorunlarına ilişkinfarkındalıklarının, kentsel sorunların çözümüne yönelik siyasaldavranışlarının ve bu bağlamda yetişkin eğitimine katılım örüntülerininbelirlenmesidir.Betimsel bir araştırma niteliğinde olan bu çalışmanın evreni, Mersin’inAkdeniz İlçesi'nde yaşayan yetişkinlerdir. Çalışma grubu, KaraduvarMahallesi’nde yaşayan ve tesadüfi örneklem yoluyla belirlenmiş 354 kişidenoluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, 55 sorudan oluşan soru dizisikullanılmıştır. Toplanan verilerin analizi için, SPSS ortamında frekans veyüzde dağılımları ile ki-kare analiz yöntemi kullanılmıştır.Araştırma bulguları göstermektedir ki, Karaduvar Mahallesi’nde, Mersin’dekikentsel sorunlarla birlikte daha ağır sorunlar da bulunmaktadır. İşsizlik, tarımsal alanların zarar görmesi, çevre kirliliği ve yetersiz belediye hizmetlerien çok şikayet edilen sorunlar arasında öne çıkmaktadır. Katılımcıların,yaşadıkları mahallenin ve kentin temel sorunlarını dile getirebilecek yeterliliğisergilediği, fakat, bu sorunların çözümüne katkı girişimlerinin yetersiz kaldığı,siyasal katılımın araçlarını da yeterince kullanmadıkları görülmüştür. Mahallehalkının eğitim düzeyi, ağırlıklı olarak ilkokul ve lise mezunlarındanoluşmaktadır. Katılımcıların, yetişkin eğitimi kurslarına ilgi ve katılım düzeyleridüşük bulunmuştur. Katılımcıların, yetişkin eğitimine katılma amaçları ve kurstercihleri ile yaşadıkları sorunlar karşılaştırıldığında, ihtiyaçları ve amaçlarıylakısmen uyumlu eğitim tercihlerinin olduğu görülmüştür. Yetişkin eğitiminekatılım amaçları olarak kariyerde ilerleme, bireysel öğrenme zevki, yasalzorunluluklar ve sosyalleşmek ön plana çıkmıştır. Bulgulara göre, yetişkineğitimine katılma amaçları ve eğitim ihtiyaçları açısından, mahallesakinlerinin, toplumsal cinsiyet rollerine ve eğitim düzeylerine kısmen uygunbir yapı sergilediği söylenebilir. Yetişkin eğitiminin sağladığı bazı yararlarında olduğu saptanmıştır. Katılımcıların belirttiği en yüksek sıklıklı yararlarözgüven artışı, mesleki gelişim ve aile ihtiyaçlarına katkı olmuştur.Katılımcılar, yetişkin eğitimi kapsamındaki kurs etkinliklerine katılımsürecinde çeşitli engellerle karşılaşmaktadır. Bunlar arasında en çok dilegetirilenler maddi güçlükler, aile işleriyle ilgilenme zorunluluğu ve yoğunçalışma temposudur. Ayrıca, toplumsal cinsiyet bağlamında, yetişkinlerin,kendi sosyal statüleriyle ilgili engellerle karşılaştığı belirlenmiştir. Son olarak,katılımcıların, okuryazarlığın ve yetişkin eğitiminin öneminin bilincindeolduğu, fakat, yetişkin eğitimiyle ilişkilerinin yetersiz olduğu ileri sürülebilir. AbstractIn this study, it is the problem statement that perceptions about urban problems,instruments for political participation as individuals living in a city and adulteducational activities of the adults living in Karaduvar district of Akdenizmunicipality where reflects Mersin’s socio-cultural structure in the meaning ofresidents who consists of both immigrants and native. The main purpose of thestudy was to determine the awareness about the problems in urban life, thesolution based political behaviours and the dynamics of participation to adulteducation of the residents who live in Karaduvar district.This research is a descriptive study. The population of the research is theadults living in Akdeniz municipality of Mersin. The study sample of theresearch consists of 354 adults who randomly selected from the inhabitantsof Karaduvar District. In this research, a questionnaire which consists of 55questions was used as the data collecting instrument. In analyzing process ofthe data, descriptive and quantitative analyzes which are based on SPSShave been used.According to the findings of the research, in addition to citywide problems inMersin, there are harder problems locally in Karaduvar. Unemployment, insufficient municipal services and environmental pollution are the main issuesand complaints which had been found out through survey. It has been found that,the respondents have the ability of expressing the problems of the district and thecity in which they live. Though they exhibit the competence to express the mainproblems related to living conditions, they don’t benefit the instruments for politicalparticipation effectively and lack of attempts of contribution to problems’ solutions.The findings about levels of education among the respondents differ fromilliteracy to higher education, but mainly accumulated at primary school andhigh school graduations. The rate of participation to adult education activitieswas found at low levels. As a result of comparison between objectives andcourse subject preferences in participation and the problems that adultsexpose, it has been found that the objectives of respondents partially reflecttheir personal problems and needs. The major objectives of participation toadult educational activities are career development, joy of learning, officialrequirements (for vocational or professional certificates) and needs ofsocialising. According to the results, it can be inferred that the respondentsindicated partially suitable objectives and educational needs that compatiblewith the roles of social gender and educational level.It has been determined that there are some educational benefits which weregained through adult education. The frequently stated educational benefitsare increase in self-confidence, vocational improvement and contribution inhousehold needs. Additionally, there are some barriers which prevent theadults from participating in adult educational activities. The mostly commonbarriers have been determined as financial constraints, household relatedissues and hard working life. Besides, the adults encounter barriers related totheir social statues in the context of social gender. Finally, it is also possibleto argue that the respondents are aware of the importance of literacy andadult educational activities, whereas their involvement in adult educationalactivities is low.