Esnek istihdam ve yaşam boyu öğrenenler: İŞKUR istihdam garantili kurslar örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİNEM KEBELİ

Danışman: AHMET YILDIZ

Özet:

Bu çalışmada son dönemde sayıları gittikçe artan ve İŞKUR ortaklığında düzenlenen işgücü yetiştirme kurslarından biri olan istihdam garantili kurslara katılan yedi yetişkinin yaşam öyküleri bağlamında çalışma deneyimleri, kursa katılım örüntüleri ve çeşitli politika uygulayıcıları tarafından özellikle işsizlik sorununa karşı bir çözüm stratejisi olarak sunulan yaşam boyu öğrenmeye dair düşünceleri araştırılmıştır. Yanısıra, bünyesinde İŞKUR ortaklığında istihdam garantili meslek kursu düzenlenen bir kursun yöneticisi ile görüşme yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş olup, yaşam öyküsü modeli kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde tematik analiz yöntemi tercih edilmiştir.Bu çalışmadan genel olarak elde edilen bulgulara göre, araştırmaya konu olan katılımcılardan bazıları çeşitli güvencesiz istihdam biçimleri deneyimledikten sonra bazıları ise işsiz oldukları bir dönemde istihdam garantili kurslara yönelmişlerdir. Kursun sonunda, esnek istihdam koşullarında çeşitli işler deneyimleyen, iş arayan ve farklı branşlarda istihdam garantili kurslara katılmaya devam eden katılımcılar bulunmaktadır. Sonuç olarak, neo-liberal politikaların dayattığı rekabet ve esnek istihdam uygulamalarının bir gereği olarak piyasanın ihtiyaç duyduğu niteliklere sahip olmak ve güvenceli işlerde istihdam edilebilmek umuduyla başvurulan istihdam garantili meslek kursları, enformel sektörlere yönelik mesleki kurslar veren, esnek istihdam koşullarının emek gücünün aleyhine işlediği, her an işsiz kalma korkusu ile baş başa bırakılan mavi yakalıların yetiştirildiği bir alana dönüşmüştür. Bunun yanı sıra kursiyerlere kursa katıldıkları her bir fiili gün için cep harçlığı verilmesi bu kursların gerçek hedef kitlesinden uzaklaşarak kronik işsizlerin ve işgücü piyasasındaki düşük ücretlerden dolayı kursu işe tercih edenlerin talep gösterdiği bir sektör haline dönüşmesine neden olmuştur.Anahtar Kelimeler: Esnek İstihdam, Yaşam Boyu Öğrenme, İŞKUR, Alt Sosyo Ekonomik Sınıflar This study probes work experiences, course participation patterns and ideas of seven adults, who participated in courses with guaranteed employment, which is one of labor force development courses that have recently been increased and organized in cooperation with Turkish Employment Agency (IŞKUR), on lifelong learning as a solution strategy provided by policy implementers, specifically, against unemployment in the context of their life histories. In addition, an interview was made with a manager of an occupational course with guaranteed employment in cooperation with IŞKUR.Qualitative research approach was adopted and life history model was used in this study. Thematic analysis method was preferred for analyzing the obtained data.According to overall findings obtained from this study, some of the trainees, who were among the research subjects, tended towards courses with guaranteed employment after experiencing various types of vulnerable employment and some of them tended towards courses with guaranteed employment during the period when they were trying to cope with unemployment. At the end of the course, the trainees experienced various jobs under flexible employment conditions, sought job and continued to participate in courses with guaranteed employment in different branches. Consequently, as a result of the competition and flexible employment implementations imposed by neoliberal policies, occupational courses with guaranteed employment, to which trainees applied for acquiring the qualifications required by the market with the hope of being employed in guaranteed jobs, turned into an area where occupational courses are provided for informal sectors, flexible employment conditions work against the labor force, trained blue collar workers are left with the fear of becoming unemployed at anytime. Moreover, the pocket money provided to the trainees for each day that they attend the course led these courses to turn into a sector demanded by chronic unemployed people and people, who prefer the course instead of employment because of low wages in labor market, rather than the real target group.Keywords: Flexible Employment, Lifelong Learning, IŞKUR, Socioeconomic Underclasses