Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÜLAY KILIÇ
Danışman: FUNDA PINAR ÇAKIROĞLU
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Beslenme okuryazarlığı, beslenme ile ilgili bilgilere erişme, analiz etme, değerlendirme, doğru kararlar alarak uygulayabilme, sağlıklı beslenmeyi sürdürme, uygun miktarda sağlıklı besin seçme ve tüketmeyi içeren bir bütündür. Bu araştırma yetişkin kadınların beslenme okuryazarlığı düzeylerini belirlemek amacıyla, Yenimahalle Halk Eğitim Merkezi'ne devam eden toplam 200 kadın üzerinde yürütülmüştür. Araştırma kapsamına alınan kadınların en çok 35-44 yaş grubu (%37,5), %73,5'i evli, %43,5'i üniversite mezunudur. Genel tarama modelinde betimsel nitelikteki bu araştırmadaki veriler anket formu ile elde edilmiştir. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Yetişkinlerde Beslenme Okuryazarlığı Değerlendirme Aracı ile toplanmış ve SPSS paket programında değerlendirilmiştir. Kadınların beslenme bilgi testinden aldıkları puanlarla eğitim durumuna göre farklılık anlamlı değildir (p>0.05). Araştırmaya katılan bireylerin değerlendirme aracının tüm bölümlerinden aldıkları puanlar incelendiğinde %98.5' inin yeterli düzeyde beslenme okuryazarlığına sahip olduğu tespit edilmiştir. Öğrenilen bilginin davranışa dönüşebilmesi için etkin ve sürekli beslenme eğitiminin gerekli olduğu, eğitimin ileri de oluşabilecek hastalıkların önlenmesine yardımcı olacağı düşünülmektedir Nutrition literacy is the combination of access to, analysis, and evaluation of the information related to nutrition, making and implementation of good delicions, maintaining a healthy eating, choosing and consuming a proper amount of healthy food.This research was planned to determine nutrition literacy levels of women , carried on 200 women who attend to Yenimahalle Public Education Center .The data for descriptive study was collected by using general screening method by questionnaires. The age of women included in the study was 35-44 age group (37,5%), 73,5 % of them married and 43,5% them are qruduated from a universty. Data acquired as a result of the reseach is evaluated via SPSS statistical software packages. The data had been collected with Personal Information Form, Evalution Instrument of Nutrition Literacy on Adults. It was observed that the points taken from the knowledge test by women did not have been significantly differentiated according to educational status (p>0.05). Among the participant individuals' evaluation instrument, when the total points gained from all of the sections were examined, 98,5% had been determined to be sufficient.It is thought that to turn knowledge into behaviors, continual nutrition training is necessary and it helps young generation to protect them from disease.