Farklı sosyo - ekonomik düzeydeki okul öncesi çocukların büyüme - gelişme durumlarının belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞEGÜL ÖZDEMİR

Danışman: BAŞAK KOCA ÖZER

Özet:

Büyüme ve gelişmenin izlenmesi ve değerlendirilmesi ülkeler açısından önem taşımaktadır. Özellikle okulöncesi dönem büyümenin hızlı seyrettiği ve çevresel koşullardan daha kolay etkilendiği bir dönemdir. Çalışmamızın amacı farklı sosyoekonomik düzeye mensup okulöncesi dönem çocukların büyüme ve gelişmelerinin belirlenebilmesi ve değerlendirilebilmesidir. Buna yönelik olarak Ankara ilindeki okulöncesi dönem eğitim veren anaokullarında eğitim gören 324 (163 erkek, 161 kız) çocuk üzerinden; boy, ağırlık, büst yüksekliği, tümkol, üstkol, önkol uzunlukları, kulaç uzunluğu (span), alt taraf yüksekliği, üst bacak, alt bacak uzunlukları, diz yüksekliği, diz ve dirsek genişliği ölçümleri alınmıştır. Bu ölçümler bilgisayar ortamında SPSS 16.0 programı ile analiz edilmiş ve çocuklara ait 3. 5. 10. 25. 50. 75. 90.95. 97. persentil değerleri ve eğrileri oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda alınan antropometrik ölçümlerin yaşla beraber artış gösterdiği ve erkek çocukların antropometrik değerlerinin kız çocuklarının değerlerinden her yaş grubunda daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca erkek çocukların çevresel koşullardan kızlara oranla daha fazla etkilendiği de görülmüştür. Buna ek olarak sosyoekonomik düzeyin de büyüme ve gelişme üzerinde etkisi olduğu anlaşılmıştır. Ülkemizde yapılan diğer çalışmalarla karşılaştırıldığında özellikle boy ve ağırlığın 1930’lardan günümüze belirgin artış gösterdiği görülmüştür. Buna ek olarak dünya üzerinde kullanılan referans değerlerinin çalışmamız değerlerinden yüksek olduğu da görülmüştür. Bu nedenle ülkemize özgü referans değerlerinin oluşturulması ülke çocuklarının gelişimlerinin değerlendirilmesi açısından yararlı olacaktır.Abstract Monitoring and evaluation of growth and development are important for the countries. Especially rapid growth is more pronounced in preschool period and affected by environmental conditions. The aim of our study was to determine the preschool children's growth and development process and to assess the differences between socioeconomic groups. Height, weight, sitting height, arm length, upper arm length, forearm length, arm span, leg length, thigh length, calf length, knee height, knee and elbow width measurements were taken from 324 (163 males, 161 females) preschool children who were attending kindergartens in Ankara. Measurements were analyzed with SPSS 16.0 software and 3rd, 5th, 10th, 25th, 50th, 75th, 90th, 95th and 97th percentile values and curves were constructed. According to the results, an increase with age was prominent for all anthropometric measurements, and boys tend to have higher values in each age group than girls. In addition, boys were highly affected to the environmental conditions. Moreover, it was also shown that the socioeconomic impact on growth and development. Compared with other studies conducted in our country, especially height and weight were seen to increase markedly since the 1930s. In addition, the worldwide used reference values found to be higher than the present study values. Therefore, the evaluation of nationwide specific reference values will be useful to monitor child development assessment of the country.