Ostim Mesleki Eğitim Merkezi'ne devam eden öğrencilerin mesleki eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ARZU AKKUŞ AYDEMİR

Danışman: AHMET YILDIZ

Özet:

Araştırmanın amacı, Ankara ili Ostim Mesleki Eğitim Merkezi’ne devam eden öğrencilerin görüşlerine göre, mesleki eğitim uygulamalarını değerlendirmektir. Bu araştırma Ankara ili Ostim Mesleki Eğitim Merkezi’nde çıraklık eğitimi alan çırakların sosyo-demografik özelliklerini, aldıkları teorik ve pratik eğitimin özelliklerini, eğitim ve çalışma ortamlarında yaşadıkları sorunları çırakların görüşlerine göre belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmış nicel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara Ostim Mesleki Eğitim Merkezi’nde 2014-2015 eğitim-öğretim yılında öğrenci olan çıraklar oluşturmuştur. Literatür taramasından elde edilen verilere göre anket oluşturulmuştur. Anket, Ostim Mesleki Eğitim Merkezi’nde öğrenci olan 686 çırağa uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Bu araştırmadan, çırakların genelde alt gelir grubundan ve kalabalık ailelerden gelmesi, çalışma sebeplerinin eğitimsel olmaktan çok ekonomik olması, işyerlerinde kendi meslekleri dışında başka işler içinde çalışması,mesai saatlerine göre daha fazla çalışması, geleceğinden kaygı duyması gibi bulgulara ulaşılmıştır. Bunlara çözüm önerisi olarak, öğrencilerin ve ailelerin çıraklık konusunda bilgilendirilmesi, öğrencilerin tercih edeceği meslekler, sosyal hakları konularında bilgilendirilmesi, ilgili bakanlıklar tarafından denetlemenin yapılması, teorik eğitimle pratik eğitimin paralellik göstermesi için çalışmaların yapılması, ustalara ve öğretmenlere gerektiğinde seminer verilmesi, çırakların iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgilendirilmesi gibi önerilerde bulunulmuştur.Abstract The aim of the research is to evaulate vocational training practices according to the opinions of students attnding to Ostim Vocational Training Center in Ankara. This research was done as a descriptive-quantitative study that was made in Ankara Ostim Vocational Training Center to identify characteristics of theoretical and practical training taken by apprentices and the problems that they experience in their work and training environment. Study group of the research was consisted of apprentices who got education in Ankara Ostim Vocational Training Center in 2014-2015 educational season. Proper questionnaire for the purpose of the study was generated according to the data obtained from the literature. This survey was applied to 686 apprentices who are students in this institute. Obtained data were analyzed and interpreted with SPSS application. From this research such findings has reached that, apprentices generally come from lower income groups and large families, work reasons were rather economical not being educational, they work outside their professions in their workplaces, they work longer than legal working hours and they worry for the future.As solution proposals, informing students and families about apprenticeship,informing students for their choice of profession and their social rights, fulfillment of inspection in workplaces they work by the relevant ministries, conducting necessary studies for parallelization in theoretical training and practical training, in-service trainings to masters and teachers when needed, informing apprentices about occupational health and safety, are committed.