Dijital platformlarda katılımcı emeğinin otonomisi ve sanatsal meta zinciri: Shutterstock örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALİ DEĞİRMENCİ

Danışman: ALTUĞ YALÇINTAŞ

Özet:

Bu tezin konusu, dijital platformlarda içerik üretimi yapan katılımcı otonomisinin niteliğidir. Bu olgu, bir vaka çalışması kapsamında; katılımcılarının sisteme yüklediği fotoğraf, video, ses gibi içerikleri müşterilerine satarak faaliyet gösteren Shutterstock şirketi üzerinden irdelenmektedir. Shutterstock gibi dijital platformlar dünyanın neredeyse her yerinden fotoğrafçılık, grafik tasarımcılığı ve video/ses yapımcılığı gibi niteliklere sahip yüzbinlerce katılımcı ile içerik talep eden müşterileri bir araya getirerek, içerik üretim sürecini oldukça kolaylaştırdı ve maliyetleri de aşağıya çekti. Dijital platformların katılımcılarına vadettiği şey ise yüksek düzeyde bir otonomi; yani sevilen işin istenilen zamanda, istenildiği yerde ve istenildiği şekilde yapılarak para kazanılabilmesidir. Fakat, daha fazla kazanmak adına en çok satılan içerik türlerinin bilgisi dijital platform tarafından düzenli bir şekilde ve ayrıntılı olarak katılımcılarla paylaşılmaktadır. Buna platformun standartları ve kuralları da eklendiğinde katılımcıların otonomileri azalmakta ve içerik üretimine dair yaratıcılıklarına ket vurularak artistik faaliyetler metalaşmaktadır. Sonuç olarak; dijital platformlarda içerik üretimi yapan katılımcıların otonomileri piyasa sistemi tarafından sınırlandırılmakta ve bu durum onları sanatsal bir meta zincirinin parçası haline getirmektedir. Anahtar Sözcükler: Dijital Platform, Dijital Emek, Katılımcı Emeği, Otonomi, Sanatsal Meta Zinciri The subject of this thesis is the characteristic of contributor autonomy that producing content on digital platforms. This phenomenon is analyzed within the scope of a case study through the digital platform Shutterstock, which carries on a business by selling the content, such as photos, videos and audio uploaded into the platform by its contributors, to its customers. Digital platforms, such as Shutterstock, have thrown together hundreds of thousands of contributors from around the world who have qualifications such as photography, graphic design and video/audio production, and customers who demand content. Since therefore the content production process has become quite easy and the costs are brought down. On the other hand, what digital platforms provide an opportunity to their contributors is a high level of autonomy; in other words, it is the ability to earn money by doing the desired job at any time, in any place and in the desired way. However, in order to earn more income, the information of the most sold content types are shared regularly and in detail by the digital platform with its contributors. In addition to this, the platform's standards and rules are taken into account, the autonomies of the contributors are reduced and artistic productivity is commodified by restricting their creativity in content production. As a result, since the autonomy level of the contributors who produce content on digital platforms are restricted by the market system, contributors become a part of the artistic commodity chain. Keywords: Digital Platform, Digital Labour, Contributor Work, Autonomy, Artistic Commodity Chain