Eşcinsellikle ilgili dini-psikolojik algılar ve maneviyat: Erkek eşcinsel örneklem


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FERDİ KIRAÇ

Danışman: ÖZNUR ÖZDOĞAN

Özet:

Bu çalışmada, ülkemizde yaşayan gey ve biseksüel bireylerin, eşcinsellikle ilgili bazı dini ve psikolojik algıları ile maneviyat (anlam duygusu, Tanrı algısı ve dindarlık) düzeyleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Araştırmaya yaşları 18 ile 59 arasında değişen (X=28, S=7,31), 543 gey (% 89,3) ve 65 biseksüel (% 10,7) birey katılmıştır. Katılımcılardan 382'si (% 62,8) dini inancı olduğunu, 226'sı (% 37,2) ise dini inancı olmadığını belirtmiştir. Katılımcılara, Eşcinsellikle ilgili Dini-Psikolojik Algılar Soru Formu, Hayatın Amacı Ölçeği, Tanrı Algısı Ölçeği ve Dindarlık Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, ülkemizdeki İslam dinine inanan gey ve biseksüel bireylerin, eşcinselliğin dini ve psikolojik boyutları ile ilgili farklı düşüncelere sahip olduklarını ve bu düşüncelere göre oluşturulan grupların, anlam duygusu ve dindarlık düzeyleri arasında anlamlı farklar olduğunu, fakat Tanrı algılarında anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Örneğin cinsel yönelimini kabul etmekte zorlanan gruba göre, cinsel yönelimini kabul etme eğilimi gösteren grubun anlam duygusu yüksek, dindarlık düzeyi düşük bulunmuştur. Fakat her iki grubun Tanrı algısı düzeyinde anlamlı bir fark çıkmamıştır. Dini inancı olmayan eşcinsel bireylerin de eşcinsellikle ilgili farklı psikolojik algılara sahip olduğu fakat bu algılara göre oluşturulan grupların anlam duyguları arasında anlamlı bir fark olmadığı gözlenmiştir. Bütün bulgular dikkate alındığında, yüksek dindarlık düzeyinin eşcinsel bireylerin hayatlarında olumsuz bir etkiye sahip olduğu düşünülmüştür. Bu olumsuz etkiden eşcinsellikle ilgili çevreden gelen olumsuz mesajların sorumlu olabileceği ileri sürülmüştür. Eşcinsellikle ilgili algılar ya da tutumlar ne olursa olsun, bireylerin Tanrı algısının değişmemesi ve bu algının oldukça olumlu olması ise eşcinsel bireylerin yaşamında dini inançtan bağımsız olarak, Tanrı'nın özel bir yeri olduğu yönünde yorumlanmıştır. Anahtar Kelimeler: EĢcinsellik, Psikolojik algılar, Dini algılar, Maneviyat, Anlam duygusu, Tanrı algısı, Dindarlık.AbstractIn this study, we investigated the relation of Turkish gay and bisexual individuals' certain psychological and religious perceptions about homosexuality with their spirituality (purpose in life, god perception and religiosity) level. 543 gay (% 89,3) and 65 bisexual individuals whose ages ranged from 18 to 59 (X=28, S=7,31) participated in our study. 382 of the participants (% 62,8) reported having a religious faith and 226 of them reported no belief in religions. A form including psycho-religious perceptions about homosexuality, Purpose in Life Scale, God Perception Scale and Religiosity Scale were administered to the participants. Results showed that Turkish gay and bisexual individuals believing in Islam had various perceptions about certain psychological and religious aspect of homosexuality and the groups based on those perceptions differed in their purpose in life (i.e. feeling of meaning) and religiosity levels but did not show a significant difference in their God perception. For insatance, level of purpose in life was found to be higher and religiosity level was lower in the group tending to accept their sexual orientation than the group having difficulty in accepting their sexual orientation. But these two groups did not show a significant difference in their God perceptions. Similarly, homosexual individuals who did not have a religious belief had different psychological perceptions, however, the groups constituted on the base of these perceptions did not differ in term of spirituality level, namely, purpose in life. Considering all the findings of study, we inferred that higher religiosity had a negative influence on the lives of homosexual individuals. We proposed that the negative messages about the homosexuality received from the enviorement might be responsible for that negative influence of religiosity. The fact that homosexual individuals' perception of or attitude toward God did not change in spite of their different ideas about homosexuality and the fact that their attitudes toward God is quite positive might be evaluated in a way that independent of religious faith, God has a special place in the lives of homosexual individuals. Key Words: Homosexuality, Psychological perceptions, Religious perceptions, Spirituality, Purpose in life, God perception, Religiosity