İlköğretim müfettişliğinde kadın istihdamına ilişkin tutumlar (1990-2013 yıllarını karşılaştıran bir araştırma tekrarı) (Ankara ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLŞAH BEYKÖYLÜ

Danışman: MUSTAFA SEVER

Özet:

Çalışmanın amacı kadınların ilköğretim müfettişi olarak istihdam edilişine ilişkin ilköğretim müfettişlerinin ve ilköğretim öğretmenlerinin tutumlarını incelemektir. Çalışma 1990'da Mustafa Türkmen tarafından yapılmış olan "İlköğretim Müfettişi İstihdamında Kadın ve İlgili Tutumlar" adlı yüksek lisans tez çalışmasındaki sorunun yeniden incelenmesine yönelik bir araştırma tekrarıdır. Yapılan analizler sonucunda 1990 yılındaki sonuçlara benzer sonuçlara ulaşılmış olsa da, belirli oranlarda olumlu düşünce ve yaklaşımların artış gösterdiği tespit edilmiştir. Kadınlara yönelik "nitelikler" konusunda Mustafa Türkmen tarafından geliştirilen 20 maddelik ölçeğin 7 maddesinde 1990 yılı sonuçlarının 2013 yılı sonuçlarına göre az da olsa olumlu yüzdelerinin yüksek olması, kadın erkek eşitliği, toplumsal cinsiyet ayrımı ve kadınların kariyerleri önünde yaşanan sorunlarla ilgili atılması gereken birçok adımın olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırmada sonucunda ilkokul öğretmenleri ile ilköğretim müfettişleri arasında ilköğretim müfettişliğinde kadınların istihdamına yönelik tutum ve düşüncelerin 1990 yılında anlamlı bir farklılık göstermemesine karşılık, 2013 yılında anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. İlkokul öğretmenlerinin ilköğretim müfettişliğinde kadın istihdamına yönelik tutum ve düşüncelerinin cinsiyetlerine, yaşlarına, mesleki kıdemlerine ve mezun oldukları okula göre 1990 yılında yapılan araştırma sonuçlarında olduğu gibi anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. 2013 yılı verilerine göre ilköğretim müfettişlerinin ilköğretim müfettişliğinde kadın istihdamına yönelik tutum ve düşüncelerinin ise cinsiyete ve yaşa göre anlamlı farklılıklar gösterdiği bulgulanmıştır. Purpose of this study is to examine the approaches of inspectors and teachers related to female employment as primary educational inspectors. Study is a research repetition intending for re-examining the problem in the thesis study "Women in Primary Educational Inspectore Employment and Related Attitudes" which was conducted by Mustafa Türkmen in 1990 As a result of the analyzes, it has been determined that positive thoughts and approaches have increased in certain ratios even though the results were similar to those in 1990. According to the 7 items of the 20-item scale developed by Mustafa Turkmen on the qualifications related to women, the positive results of the 1990 results are higher than the 2013 results, The positive percentages of the 1990 results, which are higher than the 2013 results, show that there are many steps to be taken regarding the problems of gender equality, gender discrimination and women's careers. According to the results of the research conducted in 1990, it was seen that primary school teachers' attitudes and thoughts about female employment in primary educational inspectorates did not show a significant difference according to their gender, age, vocational seniority and school they graduated from. According to 2013 data, it was found that primary school inspectors' attitudes and thoughts towards female employment showed significant differences according to gender and age.