Hofstede'nin kültür boyutlarının tüketici etnosentrizmine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEFA ÖZDEMİR

Danışman: DİLBER ULAŞ

Özet:

Kültür, insan hayatının pek çok alanında olduğu gibi tüketici tercihlerinde de bireylerin davranışlarını etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Tüketicilerin yabancı menşeili ürünlere olan algı ve tutumları sahip oldukları kültürlere göre farklılık göstermektedir. Bu farklılıklar özellikle uluslararası pazarlarda faaliyet gösteren işletmeleri yakından ilgilendirmektedir. İşletmeler sundukları mal ve hizmetleri tüketicilere ulaştırırken, tüketicilerin tercihlerini göz önünde bulundurmalıdır. Bu çalışmada, literatürde yaygın olarak kullanılan Hofstede'nin kültürel boyutları olan güç mesafesi, belirsizlikten kaçınma, erillik, kolektivizm ve uzun dönem oryantasyon boyutlarının tüketici etnosentrizmi üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre kolektivizm ve uzun dönem oryantasyon eğilimi yüksek olan tüketiciler daha etnosentrik davranışlar sergilemektedir. Bununla birlikte, tüketicilerin demografik değişkenlerine göre çalışmanın hipotezleri farklılık göstermektedir. Culture is one of the important factors that affect individual behavior in many areas of social life. Consumer preferences are also affected by culture. Perceptions and attitudes of consumers towards foreign products differ according to cultures of consumers. Those differences are especially important for companies operating in international markets. Businesses should consider consumer preferences when marketing services and products they produce. In this study, the effects of power distance, uncertainty avoidance, masculinity, collectivism, and long term orientation of Hofstede, which are commonly used in literature, on consumer ethnocentrism were examined. According to the findings of the study, collectivist consumers and consumers who have long term orientation tend to have more ethnocentric consumer behaviors. Moreover, the hypothesis of study differs according to demographic variables of consumers.