Türkiye'de kamuda görevde yükselme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYGÜN KARLI

Danışman: İPEK ÖZKAL SAYAN

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Görevde yükselme sistemi, kamu personel sisteminin kariyer ve liyakat ilkeleri ile bağlantılı olan önemli bir bileşenini oluşturmaktadır. Konu, kamuda çalışan personelin bürokrasi ile siyaset ilişkileri çerçevesinde değerlendirilmesi ve değerlendirilmenin görevde yükselme bağlamında yapılması neticesiyle önem taşımaktadır. Türkiye, Osmanlı Devleti'nden itibaren kamu personelinin liyakat ilkesine uygun bir biçimde görevde yükselmesinde önemli sorunlar yaşamaktadır. Bu sorunların sonucunda ise bürokrasi ile siyaset ilişkisinden kaynaklanan ve siyasetin bürokrasiye müdahale olanaklarından biri haline gelen görevde yükselme sistemi bir hayli aşınma yaşamıştır. Bu aşınmanın neticesinde ise alt düzeyde başarılı olan pek çok memur üst düzey görevlere gelememiş; üst düzeyde yer alan memurlar ise liyakat ilkesine uygun olmayan bir biçimde bulundukları göreve atandığı için devlet yönetimi bu nedenle çeşitli sorunlar yaşamıştır. Çalışma bu anlamda, görevde yükselme sisteminin tarihsel bir analizini yaparak bu sistemin Türkiye'nin yönetsel kültüründen kaynaklı olarak aşınma yaşadığını öne sürmektedir. Ayrıca bürokrasi siyaset ilişkilerinde siyasetin belirleyici olması da yine görevde yükselme sisteminin aşınmasının gerekçelerinden birini oluşturmaktadır. Bu aşınma da çalışmada çeşitli örnekler ile gösterilmiş ve aşınmanın tarihsel ve kültürel boyutları açıklanmıştır. Mevcut düzenlemelerin yetersizliği, Türkiye'nin bürokratik kültürü ve siyasetin bürokrasiyi yozlaştırıcı etkisi görevde yükselme sistemini önemli ölçüde yıpratmış ve sonunda yok olmanın eşiğine getirmiştir. Bu çalışmada göstermeye çalıştığımız, görevde yükselme sisteminin Türkiye'nin mevcut koşulları içinde reforma uğrayarak iyileştirilebileceği ve kamu personel sisteminde önemli bir konuma getirilebileceğidir. Çalışmanın birinci bölümünde Osmanlı Devleti'nin kamu personel sistemi ve bu sistemde görevde yükselmenin görünürlüğü aktarılacak ve böylelikle yönetsel kültür gösterilecektir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise modern bir kamu yönetimine ve bürokrasiye geçişini sağlamaya çalışan Türkiye'nin neredeyse yüz yılı kapsayan bu modernleşme sürecinde görevde yükselme sisteminin yeri tespit edilmeye çalışılacaktır. Tüm bu süreçler de bürokrasi ve siyaset ilişkileri çerçevesinde değerlendirilecektir. The system of career promotion constitutes an important component of the public personnel system linked to the principles of career and merit. The issue is important because of the evaluation of civil servants with the relationship between politics and bureaucracy and as a result of the evaluation being carried out in the context of career promotion. Turkey is experiencing significant problems in the merit principle in the framework of career promotion of civil servants dismissed since the Ottoman Empire. As a result of these problems, the system of career promotion, which has arisen from the relationship between politics and bureaucracy, and which has become one of the possibilities of politics to intervene in bureaucracy, had many corrosions. As a result of these corrosions, many of the subaltern level successful civil servants could not come to senior positions. As the civil servants at the top level are assigned to their duties in a way that does not comply with the principle of merit, the state administration has experienced various problems. Working in this sense, sacked by doing a historical analysis suggests that this system of career promotion system of Turkey as a source of corrosion experienced administrative culture. In addition, the determination of politics in the relationship between politics and bureaucracy is one of the reasons for the corrosion of the career promotion system. This corrosion is also shown in the study with various examples. Thus, the historical and cultural dimensions of corrosion are explained. The inadequacy of current regulations, Turkey's bureaucratic culture and the corrupt effect of politics on bureaucracy has significantly worn the system of career promotion and brought it to the brink of extinction. In this study, we are trying to show Turkey's dismissal promotion system can be improved by undergoing reform of the current conditions and career promotion system may be an important position in the public personnel system. In the first chapter of the study, the public personnel system of the Ottoman State and the visibility of the career promotion system will be explained and thus the administrative culture will be shown. In the second part of the study, working to ensure the transition to a modern public administration with a modern bureaucracy in the process of Turkey's hundred years of modernization, it will be studied to determine career promotion system. All these processes will be evaluated within the framework of politics and bureaucracy relations.