Anadolu liselerine devam eden öğrencilerin yabancı dile yönelik başarılarında kaygı ve inançlarının etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SÜHENDAN SEMİNE ER

Danışman: NERİMAN ARAL

Özet:

Bu çalışma, Anadolu Liselerine devam eden ve zorunlu yabancı dili Almanca, Fransızca ve İngilizce olan dokuzuncu, onuncu, on birinci ve on ikinci sınıf öğrencilerinin yabancı dil öğrenmeye karşı kaygılarının, inançlarının ve başarılarının belirlenmesi, yabancı dil öğrenmeye karşı kaygı, inanç ve başarı düzeyleri arasındaki ilişkinin saptanması amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya, Çankaya Anadolu lisesine devam eden ve zorunlu yabancı dili Almanca olan 181 çocuk, Ankara Anadolu lisesine devam eden ve zorunlu yabancı dili Fransızca olan 166 çocuk, Dikmen Anadolu lisesine devam eden ve zorunlu yabancı dili İngilizce olan 188 çocuk olmak üzere, toplam gönüllü 535 çocuk katılmıştır. Çalışmada, öğrencilerin kendilerine ilişkin bazı bilgileri elde etmek amacıyla Genel Bilgi Formu, Horwitz ve arkadaşları (1986) tarafından geliştirilen Yabancı Dil Öğrenme Kaygı Ölçeği (FLCAS) ve Horwitz (1986) tarafından geliştirilen Dil Öğrenimi Hakkındaki İnançları Belirleme Envanteri (BALLI) kullanılmıştır. Öğrencilerin 2008-2009 eğitim öğretim yılının birinci dönem sonu yabancı dil notları okul müdürlüklerinden e-okul sistemi yoluyla alınmıştır. Araştırma sonucunda yabancı dil başarısının zorunlu yabancı dile göre farklılık gösterdiği, zorunlu yabancı dili Almanca, Fransızca ve İngilizce olan öğrencilerin yabancı dil başarılarının yabancı dil öğrenme kaygı ve yabancı dil öğrenme inancının sınıfa göre anlamlı düzeyde farklı olduğu belirlenmiştir. Zorunlu yabancı dili Almanca, Fransızca ve İngilizce olan öğrencilerin yabancı dil başarılarının cinsiyete, zorunlu yabancı dili İngilizce olan öğrencilerin yabancı dil başarılarının baba mesleğine, zorunlu yabancı dili Almanca, Fransızca ve İngilizce olan öğrencilerin yabancı dil öğrenme kaygısının ailenin aylık gelirine, anne baba öğrenim düzeyine, zorunlu yabancı dili Almanca ve İngilizce olan öğrencilerin yabancı dil öğrenme kaygısının kardeş sayısına, zorunlu yabancı dili İngilizce olan öğrencilerin yabancı dil öğrenme kaygısının cinsiyete, baba mesleğine, ailede yabancı dil bilen bireye, ailede yabancı dil bilen birey sayısına, zorunlu yabancı dili Fransızca olanlarda da baba mesleğine, zorunlu yabancı dili İngilizce olan öğrencilerde de yabancı dil öğrenme inancının ailede yabancı dil bilen birey sayısına göre anlamlı düzeyde farklı olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda, yabancı dil puanı arttıkça yabancı dil öğrenme inancı ve yabancı dil öğrenme kaygı puanının arttığı (inanç: p<0,05; r=.138, kaygı: p<0.05; r=.329), yabancı dil öğrenme inancı puanı arttıkça, yabancı dil kaygı puanının da (p<0,05; r= .460) arttığı görülmüştür.AbstractThis study aims to identify the foreign language success, the foreign language anxiety and the foreign language beliefs of ninth, tenth, eleventh and twelfth grade students who study at Anatolian high schools whose compulsory foreign languages are German, French and English. There were 181 participants from Çankaya Anatolian High School whose compulsory foreign language is German, 166 participants from Ankara Anatolian High School whose compulsory foreign language is French, 188 participants from Dikmen Anatolian High School whose compulsory foreign language is English, 535 volunteers in total. Data about the children were gathered by using a `General Information Form?, children?s foreign language learning anxiety was determined by Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) developed by Horwitz et al. (1986) and children?s foreign language learning beliefs were determined by Beliefs About Language Learning Inventory (BALLI) developed by Horwitz (1986). The students? 2008-2009 first term foreign language grades were collected from e-school system via school administration. It was obtained that when foreign language learning belief score increased, foreign language learning anxiety score increased (p<0,05; r= .460). Besides, there was a significant difference between the foreign language success, anxiety and beliefs of the students whose compulsory foreign languages are German, French and English. There was also a significant difference between the foreign language success of the students whose compulsory foreign languages are German, French and English and their sex; a significant difference between the foreign language success and their fathers? occupation of the ones whose compulsory foreign language is English was also obtained. The anxiety of foreign language learning of the students whose compulsory foreign languages are German, French and English showed a significant difference with their family?s income, parents? education level, and the anxiety of German and English language students? showed the difference via their number of brothers and sisters. There was a significant difference between the foreign language learning anxiety of the students whose compulsory foreign language is English and their sex, father?s occupation, the members in the family knowing a foreign language and its number. This difference appeared in the ones whose compulsory foreign language is French according to their father?s occupation. Lastly, the foreign language learning belief of the students whose compulsory foreign languages is English showed a significant difference between the number of family members who knows a foreign language. At the end of the study, there appeared a difference between foreign language success and compulsory foreign languages, and also when foreign language success score increased, foreign language learning anxiety score and foreign language learning belief score increased (belief: p<0,05; r=.138, anxiety: p<0.05; r=.329).