YENİ ADAM GAZETESİ’NDE EĞİTİM ANLAYIŞI (1934 – 1960 YILLARI ARASI)


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Abdurrahman DEMİRCİ

Danışman: RECAİ DOĞAN

Özet:

Yeni Adam fikir gazetesi, cumhuriyet dönemi eğitim tarihinde ve basın hayatında önemli bir yayın organıdır. Cumhuriyetin ilÂ΢nı ile birlikte devlet, yeni ilke ve esasları doğrultusunda kendi uzak hedeflerini gerçekleştirebilecek nitelikte bir eğitim sistemi oluşturmaya çalışmıştır. Akıl, bilim ve hürriyetin temel alındığı bu dönemde devletin eğitim sistemi, faaliyetleri ve hedefleri alanlarında, yetkin her fikir adamı kendi bakış açısı itibariyle değişik görüşler ortaya koymuş ve çözümler üretmeye çalışmıştır. İşte bu süreçte dönemin yenilik ve değişimi kendisine şiar edinmiş en uzun soluklu gazetesi Y. Adam, getirdiği çözümlerdeki farklılık, özgünlük ve eğitim alanında açtığı çığır açısından kayda değer bir konumdadır. Y. Adam yayın hayatında bir çok alanla ilgilenmiş olmasına rağmen eğitimi baş köşeye oturtmuştur. Bunun en büyük nedeni, şüphesiz eğitime hayata hazırlama misyonu atfetmiş olmasıdır. Çalışmada Y. Adam gazetesinin genel eğitim, din ve ahlÂ΢k eğitimine dair görüşleri incelenmiştir. Çalışma giriş, ve sonuç bölümleri hariç üç bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde araştırmanın problemi, amaç ve önemi ile sınırlılıkları ve yöntemi ele alındı. Birinci bölümde Y. Adam gazetesinin basın ve yayın dünyasında taşıdığı önem, yaptığı çalışmalar ve ortaya attığı yeni adam ideali konuları ele alındı. İkinci bölümde Y. Adamın eğitim ve öğretim anlayışı, eğitime belirlediği amaç, ortam, pedagoji tarihine dair değerlendirmeleri, altı esasa uygun eğitim, Türkiye’de eğitim ve sorunları, hayata hazırlayan eğitim, duvarsız okul, içtimai mektep esasları, eğitimde teori-pratik bütünlüğü, serbest ve yaratıcı bir eğitim anlayışı konuları ele alınıp incelendi. Üçüncü bölümde ise Y. Adamın din ve ahlÂ΢k eğitimi ve öğretimine dair görüşleri ele alındı. Burada da ahlÂ΢k eğitiminden ne anlaşılması gerektiği, örgün eğitimde din eğitiminin yeri, din eğitiminde yapılması gerekenler ve nihayetinde yüksek nitelikli din eğitimi konuları incelendi. Sonuç ve değerlendirme kısmında ise araştırma sayesinde ulaşılan veriler ve yapılan değerlendirmeler ve Y. Adamın, dönemindeki eğitim anlayışı ve faaliyetlerine; günümüz eğitim anlayışı ve uygulamalarına etkisi incelendi.