Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Fatih AYNACI
Danışman: MEHMET EMİN ÖZCAN
Özet:Yapıtlarından bazıları sinemaya da uyarlanan ve renkli kişiliğiyle edebiyatayeni bir soluk kazandıran Belçikalı yazar Jean-Philippe Toussaint, romanlarındakullandığı biçimsel yenilikler kadar, biçemsel yönde geliştirdiği yaklaşımla biçimbiçemuyumunu bir arada vermeyi başaran yazarlardan olmuştur.Bu çalışmanın amacı, postmodern bir dünyada minimalist bir yaklaşımlaüretilen edebi metinlerin nasıl bir yapıda olduklarını ortaya koymak ve bu yöndeverilmiş yapıtlardan yola çıkarak biçemsel doğrultuda öne çıkan belli başlı izlekselunsurları göstermektir. Bu bağlamda incelemenin ana konusunu oluşturan yazarımızJean-Philippe Toussaint’in Fotoğraf Makinası (L’Appareil Photo) ve Mösyö(Monsieur) adlı yapıtları da biçim-biçem uyumunun ortaya konulduğu önemli edebiyaratılardandır.Toussaint bütün yapıtlarında benzer konuları işleyerek çağına ışık tutmayıbaşaran yazarlardan olmayı hedefler. Adı geçen yapıtlarında da postmodern veminimalist yaşam kültürünün izlerini üstü örtük eleştirel bir yaklaşımla yansıtmayaçalışır. Bu edebi kültürü yakından tanımak için söz konusu izleksel incelemeninöncesinde, bu tip yapıtların ortaya çıkmalarının temel nedeni olan postmodern veminimalist düşünce sistemi hakkında bilgi verilmiştir. Böylece kökü, gövdesi vedallarıyla karmaşa, çelişki, indirgeme, sadelik, basitlik gibi olguların birleşiminisunan postmodern ve minimalist edebi kültür ağacının yapısı ortaya konulmuştur. AbstractJean-Philippe Toussaint, a Belgian writer, who has added new dimensionsinto literature with his extraordinary novels. Toussaint whose novels have beenturned into screenplay as well has achieved to be one of the most well-known writersboth offering stylistic innovations in his novels and also reflecting form-stylecompatibility simultaneously with his formal approach.The aim of this work is to present the structure of the literary texts which areproduced by minimalist approach in post-modern world and to show stylistically theprominent thematic observable principals based on the similar works in thisapproach. In this point of view, Jean-Philippe Toussaint’s novels, Camera(L’Appareil Photo) and Monsieur, the main subject of this research, are importantliterary works among which are created according to form-style compatibility.By emphasizing on the similar subjects in his novels, Toussaint aims to beone of the writers who successfully guide his era. In his mentioned two novels above,he tries to reflect the cultural signs of post-modernist and minimalist life by criticalapproach. To understand this literary culture closely, post-modern minimalistapproaches which constitute the main reason behind the emergence of this type ofresearch were introduced and considered. By this way, a tree structure of thecomplexities from the roots to the contradictions and reductions up through the trunkand simplicities extended out to the branches of post-modern minimalist literaryculture was presented.