ORHAN PAMUK’UN BEYAZ KALE VE LOUlS GARDEL’İN SEVENLERİN ŞAFAĞI BAŞLIKLI ROMANLARINDA ÖTEKİ İMGESİ


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aylin ÖCEL

Danışman: NUR MELEK DEMİR

Özet:

Louis Gardel'in Sevenlerin Şafağı ve Orhan Pamuk'un Beyaz Kale başlıklı yapıtlarında ‘öteki imgesi'ni yansıtan betimlemeler, törensel ve dinsel öğeler, toplum düzenine ait ‘egzotik' öğeler gözlemlemek mümkündür. Yapıtların her ikisi de Doğu-Batı ikileminin yansımalarını sunmaktadırlar. Diğer yandan, köle-efendi çelişkisini saptamak olasıdır. Köle-efendi ikizliğinden söz ederken, aynı zamanda, edebiyatın ‘ikizler' izleğine yenilerini eklemek gerekir. Sultan Süleyman-İbrahim ikilisi ve Hoca-Venedikli ikilisi, konumlarının zıtlığı ile doğru orantılı bir fiziksel ve duygusal benzerlik sergilemektedirler. Söz konusu ikizlik durumuna, Hürrem Sultan bir üçüncü kişilik olarak katılır ve dengeler değişir. Son olarak, Beyaz Kale'de iktidarın kişiler üzerindeki etkisi incelenir ve Doğu-Batı iktidar ilişkisiyle bağlantı kurulur.