Anasınıfı çocuklarına yönelik matematiksel düşünme becerisi değerlendirme aracı (MATBED): Geliştirme çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ABUZER DALGA

Danışman: İSA BİRKAN GÜLDENOĞLU

Özet:

Bu araştırma, okul öncesinde öğrenim gören çocukların matematiksel düşünme becerilerini geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçecek kapsamlı bir ölçme aracına duyulan gereksinimle planlanmıştır. Bu nedenle araştırmanın amacını, okul öncesi çocuklarına yönelik bir matematiksel düşünme becerisi değerlendirme aracının (MATBED) geliştirilmesi ve geçerlik ve güvenirliğinin test edilmesi oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini Ankara, örneklem grubunu ise Ankara ili kent merkezi sınırları içerisinde yer alan beş merkez ilçede Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokulları ile ilkokulların bünyesinde 60-72 ay çocuklarına eğitim veren sınıflarda öğrenim gören 300 çocuk oluşturmuştur. Çalışma içerisinde çocukların matematik düşünme becerileri MATBED kapsamında geliştirilen 5 alt test (Rakam Tanıma, Toplama-Çıkarma, Örüntü, Gruplama, Geometri) ile değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmelerden elde edilen veriler ise MATBED’in geçerlik ve güvenirlik hesaplamalarının yapılabilmesi için analiz edilmiştir. Analizlerden elde edilen bulgular, MATBED’in 5 alt test ile matematiksel düşünme becerilerini geçerli ve güvenilir şekilde ölçtüğünü göstermiştir. This study aimed to develop a standardized measure of mathematical thinking skills – MATBED- for kindergarten children and to test its validity and reliability. Participants were 300 kindergarten children selected from several schools located in neighborhoods of different socioeconomic statuses in Ankara. The mathematical thinking skills of children were tested with five sub-tests of MATBED. The gathered data was used to analyze the validity and reliability of MATBED. In general, the findings suggest that MATBED has adequate validity and reliability for evaluating the mathematical thinking skills of Turkish kindergarten children.