Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde paralel yürütülen farklı eğitim sistemleriyle öğrenim gören dönem 5 öğrencilerinin "empati" beceri düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İPEK GÖNÜLLÜ

Danışman: FULYA DÖKMECİ

Özet:

Bu çalısma, AÜTF'de yürütülmekte olan iki farklı egitim sistemi ile (klasik ve entegre) egitim gören Dönem 5 ögrencilerinin, profesyonellik unsurlarından biri olarak kabul edilen empati beceri düzeylerini karsılastırmayı amaçlamıstır. Arastırma grubunu, AÜTF'de 2005-2006 Egitim-Ögretim Yılında klasik sistemle egitim gören 194 Dönem 5 ögrencisi ve 2006-2007 Egitim-Ögretim Yılında entegre sistemle egitim gören 127 Dönem 5 ögrencisi olusturmaktadır. Çalısma, tarama modelinde bir arastırma olarak belirlenmistir. Veriler her biri 7 dereceli 20 maddeden olusan ?Jefferson Empati Skalası? ile toplanmıstır. ;ki farklı egitim sistemi ile ögrenim gören Dönem 5 ögrencilerinin empati skorlarının farklılık gösterip göstermedigini test etmek için Mann Whitney U testi kullanılmıstır. Bulgular, Dönem 5 ögrencilerinin empati skorlarında iki farklı egitim sistemine göre anlamlı bir farklılık oldugunu göstermistir. Ayrı ayrı klasik ve entegre sistemle egitim gören Dönem 5 ögrencilerinin empati skorlarının cinsiyet açısından farklılıgını degerlendirmek için Mann Whitney U testi kullanılmıstır. Klasik ve entegre sistemle egitim gören Dönem 5 ögrencilerinin empati skorlarında cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmamıstır. Empati becerisi kazanımını belirlemeye yönelik yapılan bu arastırmanın sonucu, klasik egitim sistemine göre entegre sistemin, ögrencilerin kendi kendilerini degerlendirme sonuçlarına göre daha yüksek empati becerisi kazandırdıgı yönündedir. Entegre sistemde yapılanlara ek olarak tutum ve davranıs kazanmayı gelistirmek adına, planlanmıs yeni bir ?iletisim becerileri egitimi? etkinligi ve sürekli uygulamaları programa yerlestirilebilir. Egitim sürecinde ve degerlendirmelerde ?standardize hasta? kullanılabilir. Müfredatta, humanizmle ilgili etkinlikler egiticilerin, rol-modellik becerilerini gelistirici programlar olusturularak artırılabilir. AbstractThe purpose of this study was to compare the empathy scores which is one of the professionalism items of fifth year students at Ankara University School of Medicine (AUSM) who were educated in two different curriculum (classical and entegrated). The research group consisted of 194 fifth year students who were educated in classical curriculum during 2005-2006 academic year and 127 fifth year students who were educated in entegrated curriculum during 2006-2007 academic year at AUSM. The study was determined to be a scanning model study. The Jefferson Scale of Physician Empathy used in this study includes 20 items answered on a 7-point Likert scale. Mann Whitney-U test was used to test the difference of the fifth year students? empathy scores in two different curriculums. The results showed that the fifth year students? empathy scores in two curriculums were significantly different. Mann Whitney-U test was also used to test the difference of the fifth year students? empathy scores in two different curriculums by sex. The results showed no differences between male and female students? empathy scores in classical and entegrated curriculum. According to the students? self-assessments, the result of this study showed that the empathy scores of the fifth year students who were educated in emtegrated curriculum was higher than the students in classical curriculum. In additon to entegrated curriculum, for personal and profesional development, a planed, new ?communication skills education? activity may be added to program continously. During the educational process and assessment ?standardized patient? may be used. In the curriculum, activities related with humanism may be increased by implementation of training skills courses to tutors in order to develop their rol-modeling skills.