Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEMA YÜZBAŞIOĞLU
Danışman: MUSTAFA CEM BABADOĞAN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırmanın amacı, ders araştırması modelinin uygulanabilirliği ve etkililiğinin belirlenmesidir. Araştırma, 2013–2014 eğitim-öğretim yılı birinci yarıyılında Kayseri’de dört ortaokulda İngilizce dersinde, ders araştırma dersi döngüsü uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemine göre tasarlanan araştırmada katılımcı öğretmenlerle yapılan görüşme ve grup görüşmelerinden elde edilen veriler, betimsel/içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulguları, ders araştırması modelinin uygulanabilirliği ve etkililiği konusunda katılımcı öğretmenlerin hemfikir olduklarını ve ders araştırması modelinin hem öğrenci hem de öğretmen öğrenmesinin temelini düşünmeye odakladığı için çok boyutlu kazanım sağladığını ortaya koymuştur. Bununla beraber, ders araştırması modelinin başarılı bir şekilde uygulanabilmesi için, öğretmenlerin ders çizelgelerinin, süreci sağlıklı bir şekilde yürütebilmelerine olanak sağlayacak şekilde düzenlenmesi ve ders kitaplarındaki konu yoğunluğunun azaltılmasının gerekli olduğunu ortaya koymuştur. AbstractThis study aimed to determine the practicability and effectiveness of the lesson study model. The study was conducted in English classes through five lesson study cycles in four middle (lower-secondary) schools in Kayseri province during the first semester of the 2013-2014 school year. The data of this qualitative study were obtained from teachers through individual and focus-group interviews and were analyzed through descriptive statistics and content analysis. The general findings of the study indicated that the participants agreed upon the practicability and effectiveness of the lesson study model. It was also seen that the participants perceived this model as a tool that is able to provide multi-dimensional attainments since it focused on the fundamentals of both learners’ learning and teachers’ own learning. To be able to implement this model more efficiently, teachers’ course schedules should be arranged in a way that they can perform their duties more productively and the density of the content in course books should be decreased.