Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MELTEM KIZILYALLI
Danışman: OĞUZ ÖZBEK
Özet:Bu araştırmanın amacı Ankara Üniversitesi öğrencilerinin kadınların spor etkinliklerine katılımlarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Çalışmanın evrenini, 2012-2013 akademik yılında Ankara Üniversitesinde öğrenim gören İletişim Fakültesi, İlahiyat Fakültesi ve Mühendislik Fakültesi Yabancı Diller Hazırlık ve 4. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu amaçla üç fakülteden 2397 kişilik evrenden, 750 kişiye ölçme aracı uygulanmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen beşli likert tipi bir ölçme aracı ile elde edilmiştir. Ölçme aracı 2 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde katılımcıların demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 8, ikinci bölümde ise kadınların spor etkinliklerine katılımlarına ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik 39 madde yer almıştır. Ölçme aracının yapı geçerliliği için madde toplam korelasyon analizi ve faktör analizi yapılmış ölçekteki maddelerin faktör yük değerlerinin (,30) ile (,80) arasında ve madde toplam korelasyon değerlerinin (,32) ile (,73) arasında değiştiği görülmüştür. Ölçeğin güvenirliği için hesaplanan Cronbach's Alpha iç tutarlılık katsayısı ,769 olarak bulunmuştur. 39 madde tek faktörde toplanmıştır. Katılımcıların cinsiyete ve sınıfa göre görüşler arasında fark bulunup bulunmadığı t testi ile ve fakülte ve ailenin aylık gelir düzeyi gibi değişkenlere göre görüşleri arasında fark bulunup bulunmadığı ise Tek Yönlü Varyans analizi, Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testi ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda; Ankara Üniversitesi öğrencilerinin kadınların fiziksel etkinlik ve spora katılımlarına ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Kız öğrencilerin kadınların fiziksel etkinlik ve spora katılımlarına ilişkin görüşleri erkeklere göre daha olumludur. İlâhiyat Fakültesi öğrencilerinin kadınların fiziksel etkinlik ve spora katılımlarına ilişkin görüşleri İletişim Fakültesi ve İlahiyat Fakültesi öğrencilerine göre olumsuzdur. Ailenin aylık gelirinin ve anne babanın eğitim durumunun öğrencilerin görüşlerinin oluşmasında etkili olduğu sonucuna varılabilir.AbstractThe aim of this study was to examine the opinions of Ankara University students on female participation in sporting activities. The population of the study consisted of students from Faculty of Communication, Faculty of Divinity and Faculty of Engineering of Ankara University attending the School of Foreign Languages and 4th grade in the 2012-2013 academic year. To this end, 750 students out of a 1218 population were surveyed. Data were collected via a questionnaire with a 5 point Likert type scale devised by the researcher. The questionnaire consists of two parts. The first part contains 8 questions concerning the demographic characteristics of participants. The second part contains 39 questions to determine the participants' opinions on females' participation in sporting activities. Regarding construct validity of the questionnaire, factor analysis and item-total correlation tests were used. Results indicated that factor values ranged from ,30 and ,80 and item-total correlation values ranged from ,32 and ,73. The Cronbach's Alpha internal reliability coefficient was computed as ,769. 39 items were gathered into a single factor. A t test was used to determine whether there were differences in opinions according to sexes and grades. One-way Anova, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were used to determine the differences in opinions according to the faculties and monthly income variables. Results indicated that Ankara University students have positive attitudes towards female participation in physical activities and sport. In general, females have more positive attitudes towards female participation in physical activities and sport than male students. Students of Faculty of Divinity have less positive attitudes towards female participation in physical activities and sport than the students of Faculty of Communication and Faculty of Engineering. It can be concluded that monthly income of the family and the educational attainment of mother and father may well have an effect on the opinion formation of the participants.