İŞKUR iş ve meslek danışmanlarının mesleki yeterlik algılarına ilişkin bir değerlendirme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYBARS CAN

Danışman: NÜKHET MÜGE KART

Özet:

Araştırmanın temel amacı, bu önemli işlevi İŞKUR adına yerine getiren İş ve Meslek Danışmanlarının, Ulusal Meslek Standartlarında yer alan bilgi, beceri, tutum ve davranışlara ve ABD Ulusal Kariyer Gelişimi Derneği (NCDA) tarafından 1997 yılında belirlenen ve 2009 yılında revize edilen yeterliklere ne kadar sahip oldukları konusundaki algılarını incelemektir. Araştırmanın evrenini ve örneklemini, araştırma esnasında İŞKUR'da görev yapan 3.916 İş ve Meslek Danışmanı oluşturmaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılan betimsel bir çalışmadır. Araştırmada veriler, İş ve Meslek Danışmanı Ulusal Meslek Standardı ve ABD Ulusal Kariyer Gelişimi Derneği (NCDA) tarafından 1997 yılında belirlenen ve 2009 yılında revize edilen yeterlikler esas alınarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket çalışması aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde istatistiki işlemlerden aritmetik ortalama (X̅), yüzde (%) ve Mann-Whitney U testi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; katılımcıların ölçme ve değerlendirme becerileri bakımından bireyi tanıma amacıyla testleri uygulama, test sonuçlarını etkili ve uygun bir şekilde yorumlama, test sonuçlarını danışanların anlayacağı bir dille açıklama ve test sonuçlarını uygun açık işlerle eşleme becerilerinde; eğitim ve meslek bilgi kaynaklarını kullanma becerisi bakımından ulusal yeterlikler ile ulusal meslek standartları bilgisinde; araştırma ve değerlendirme becerileri bakımından ise uygun istatistik tekniklerini kullanabilme becerisinde kendilerini yeterli görmediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda İş ve Meslek Danışmanlarının kendilerini yeterli görmedikleri alanlarda niteliklerinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirilmiştir. The main purpose of this study is to determine the perceptions of Job and Vocational Counselors, who perform an important function on behalf of İŞKUR, about their competence in terms of knowledge, skills, attitudes and behaviors that are included in the National Occupational Standards and the qualifications determined by the US National Career Development Association (NCDA) in 1997 and revised in 2009. The population and the sample of the research consisted of 3,916 Job and Vocational Counselors who worked at İŞKUR during the research. The research is a descriptive study using relational survey model. The data were collected through a questionnaire developed by the researcher based on the qualifications determined by the National Occupational Standards for Job and Vocational Counselors and the US National Career Development Association (NCDA) in 1997 and revised in 2009. In the analysis of data, arithmetic mean (X̅), percentage (%) and Mann-Whitney U test techniques were used. According to the results of the research, it was found out that counselors do not find themselves sufficient in applying tests to identify the individuals, interpreting the test results in an effective and approppriate way, explaining the test results in a way that counselees can understand, and matching the test results with appropriate vacant jobs with regard to assessment and evaluation skills; knowledge level in national qualfications and national occupational standards with regard to skills for using education/training and occupation information resources; and ability to use approppriate statistical techniques with regard to research adn evaluation skills. As a result of the research, suggestions have been developed to increase the qualifications of Job and Vocational Counselors in areas that they do not consider themselves sufficient.