İngilizce Öğretiminde Biçim Odaklı Modellerin Eylem-Ad Eşdizimli Sözcük Öğrenimine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEKERİYA HAMAMCI

Danışman: Dilek Peçenek

Özet:

Bu çalışmada yabancı dil öğretiminde Biçime Odaklanma ve Biçimlere Odaklanma Modellerin var olan öğretime kıyasla eşdizimli sözcük öğretimine etkisi araştırılmıştır. Türkiye'de bir devlet üniversitesi lisans programlarına devam eden birinci sınıf öğrencilerinin söz konusu modellerin eşdizimli sözcük bilgisinin gelişimine etkisi araştırılmıştır. Üç farklı öğretim (Biçime Odaklanma Modeli, Biçimlere Odaklanma Modeli ve var olan öğretim uygulaması) modelinin eşdizimli sözcük öğrenimindeki başarıya etkisi araştırılan çalışmada ilktest-sontest-gecikmeli sontest eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel desenden faydalanılmıştır. Bir kontrol iki deney grubunun katıldığı çalışmanın ilk basamağında var olan durumun tespitine dair nitel ve nicel araştırma deseni kapsamında gözlem, öğretim görevlilerine ve öğrencilere yönelik yarı yapılandırılmış görüşme, sormaca ve belge inceleme gibi veri toplama tekniklerinden faydalanılmıştır. Çalışmanın odağında olan nicel araştırma deseni kapsamında üç farklı öğretim modelinin eşdizimli sözcük öğrenimindeki başarıya etkisi araştırılan çalışmada, ilktest, sontest ve gecikmeli sontest olarak geliştirilen Başarı Testinden faydalanılmıştır. Çalışmaya katılan kontrol ve deney gruplarının hem Başarı Testi ilktest, sontest ve gecikmeli sontest sonuçları arasında anlamlı fark olup olmadığı araştırılmıştır. İlktest ve sontest ölçümlerinde Biçime Odaklanma ve Biçimlere Odaklanma Modellerin, eşdizimli sözcük öğretimi ve öğrenimi konusunda var olan öğretim uygulamasına göre Başarı Testi sonuçlarında daha etkili olduğunu ortaya koymuştur. Fakat Başarı Testi sontest ve gecikmeli sontest sonuçlarında Biçime Odaklanma ve Biçimlere Odaklanma Modellerin tek başına kalıcılığı sağlamadığı görülmüştür. Tezden elde edilen sonuçlardan, Biçime Odaklanma ve Biçimlere Odaklanma Modellerin eşdizimli sözcük öğrenimi konusunda deney grubu öğrencilerinde olumlu etki yarattığı sonucuna varılmıştır. The aim of this dissertation was to investigate the effect of focus on form, focus on forms and current teaching practices on the development of collocation knowledge of the first-year students' attending a state university undergraduate programs. This dissertation aiming to investigate the effect of three different teaching methods on the efficiency of learning collocations adapted a pretest-posttest-delayed posttest unmatched control group quasi-experimental design which is considered as one of the quantitative research methods. Before the study was implemented, both quantitative and qualitative techniques such as observation, document analysis, questionnaire, semi-structured interviews with students and teachers were utilized. Thus, both teachers' and students' thoughts were recorded and some detections were made about the status of current teaching practices. During the phase of the quantitative research, the participants received pretest, posttest and delayed posttest as achievement test specially designed for the study. The results of the achievement test's pretest, posttest and delayed posttest were analyzed to find out whether they showed significant differences. The findings revealed that focus on form and focus on forms are more efficient than the current teaching practice in terms of teaching and learning collocations. However, the analysis of delayed posttest indicated that these methods alone do not provide retention. According to the results gathered from the dissertation, it can be concluded that focus on form and focus on forms have a positive effect on the students in the focus on form and focus on forms groups.