Yer radarı yöntemi ile Zonguldak demiryolu tünelinin duraylılığının ve çevresel etkilerinin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HALİME SEZER

Danışman: SELMA KADIOĞLU

Özet:

Bu çalışmada GPR yöntemi ile Zonguldak -Hisarönü istasyonları arasında bulunan, 55 no’ lu demiryolu tünelinin duraylılık sorunları araştırılmıştır. Bu amaçla tünelin ilk 500 m’lik bölümünde tünel tavanından 250 MHz kapalı sistem anten kullanılarak veri toplanmıştır. Veriler dolgu tabakalarının kalınlıklarını, kırık ve boşlukları ile birlikte görüntülemek amacıyla işlenmiştir. Ayrıca, profil kesitlerine uygulanan doğru genlik – kazanç uygulaması ve genlik – renk fonksiyonu ile bu fonksiyonların etkileri araştırılmıştır. İç ve dış dolgu sınırları ve en önemli kırıklar uygulanan farklı genlik – renk fonksiyonu ile tanımlanmıştır. Bunun yanı sıra tünel duvarından alınan kaya örneklerine petrografik analizler uygulanmış ve tünel içindeki temiz ve kirli suların çevresel etkileri araştırılmıştır. Sonuçlar söz konusu tünelin geniş ve derin kırıklardan etkilendiğini göstermektedir. Bunların bazılarının tünel stabilitesi için oldukça tehlikeli olduğu düşünülmektedir. Abstract In this study, the tunnel located between Zonguldak - Hisarönü stations called 55th railway tunnel researched for stabilization problems. Data were acquired by RAMAC CUII system and 250 MHz shielded antenna on the ceiling of the tunnel for the first 500 m for this aim. Data were processed to visualize the plug layers with their thicknesses, fractures and cavities. In addition true amplitude-gain application and amplitude-color function constructions were researched and the effects of these functions were present on the profile sections. The boundaries of the inner and the outer layers and the most important fractures were determined by applying different amplitude-color functions. In addition, the petrographic studies were applied on the rocks collected on the tunnel wall and pure and contaminated water in the tunnel and their environmental affects were researched. The results showed that the tunnels were affected by large and deep fractures and cavities which were determined on the profiles. It was thought that some of them were big dangerous for the tunnel stability.