Çocuk dostu kent yaklaşımının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilimleri Enstitüsü (Döner Sermaye), Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUBA GİZEM AYDOĞAN

Danışman: Emine Figen İlke

Özet:

Çocuk Dostu Kent kavramı 21. yüzyılda ortaya çıkan yeni bir kavramdır. 20. Yüzyılda sanayinin, teknolojinin, bilimin, eğitimin hızla ilerlemesi ve çevre üzerine düzenlenen uluslararası platformlardaki konferansların düzenlenmesinin yanı sıra UNICEF'in Çocuk Dostu Şehirler Girişimi, çocuk dostu kent kavramının ortaya çıkmasına öncülük eden çalışmalar olmuştur. Bu çalışmada, her açıdan sağlıklı nesiller yetişmesi amacıyla, Çocuk Dostu Kent kavramı, içeriği ve kent yaşamına olan katkısı irdelenmiştir. Bu olgunun kent ve kentleşmenin olumsuz etkilerini gidermeye yönelik olarak özellikleri ortaya konan ilkeler ve yaklaşımlar doğrultusunda ele alınmış ve çocuk-odaklı çözümler aramak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çeşitli literatür araştırmaları yapılarak bu konuda yapılan önceki çalışmalar irdelenmiştir. Bu konuda UNICEF, Bernard van Leer Vakfı ve finansal destek sağladığı projeler, KaBOOM! ve Toronto Şehir Planlama Dairesi tarafından ortaya konan ölçütlerin Çocuk Dostu Kent oluşturmadaki önemi ortaya konmuştur. Çocuğu kentsel açık-yeşil alanları kullanmaya davet eden, harekete teşvik eden, çocuğun gelişimsel ve yaşamsal ihtiyaçlarına hizmet eden eğitici ve çocuk gelişimini destekleyici kentsel mekanların oluşturulması için peyzaj mimarlığı disiplini açısından planlama ve tasarım boyutunda çözüm fikirleri sunulmuştur. Child Friendly City is a new concept that emerged in the 21st Century. UNICEF's Child Friendly Cities Initiative has led to the emergence of the concept of a Child Friendly City, as well as the rapid advancement of industry, technology, science, education and the organization of international conferences on environment in the 20th century. In this study, the concept of Child Friendly City, its content and its contribution to urban life are examined in order to bring up healthy generations in every respect. The characteristics of this phenomenon with the purpose of reducing/removing the negative effects of the city and urbanization have been handled in line with the principles and approaches introduced and it has been intended to find child-oriented solutions. Accordingly, previous studies on this subject have been examined by conducting various literature reviews. The importance of the criteria put forward by UNICEF, Bernard van Leer Foundation and the projects it has provided with financial support, KaBOOM! and the Toronto City Planning Division in creating a Child Friendly City are introduced. Solution proposals in planning and design have been presented from the standpoint of landscape architecture discipline in order to create urban areas that serve the education and development of children, invite them to use urban open-green spaces, encourage them to move, serve the developmental and vital needs of children.