Tanıtım ve yönlendirme dersi öğretim programının etkililiğinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞULE MIZRAK TOK

Danışman: MUSTAFA CEM BABADOĞAN

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Çağdaş toplumlarda bireyin yaşamı boyunca verdiği önemli kararlardan bir tanesi meslek seçimidir. Bu konuda yeterli bilgi alan bireyler seçtikleri meslekleri ilerde daha başarılı ve etkili Şekilde yaparak ülke kalkınmasına da önemli katkılarda bulunacaklardır. Bireylerin öğrenim gördüğü okulların önemli görevlerinden biri de bireylere meslek seçimi konusunda yeterli ön bilgiyi sağlamaktır. Bu amaçla geliştirilen programların etkinliğini incelemek ve programı daha etkin hale getirebilmek amacıyla program değerlendirme çalışmalarına ihtiyaç duyulmaktadır.Bu çalışmada meslek tanıtımı ve mesleklerin seçiminde öğrencilere yol gösterici özelliği bulunan Tanıtım ve Yönlendirme dersi programının değerlendirilmesi amacıyla yapılan uygulamalara yer verilmiştir. Bu amaçla hazırlanan öğrenci ve öğretmen anketleri Ankara ili merkez ilçelerinden tesadüfî olarak seçilen bir meslek lisesi ve bir genel lisede öğrenim gören 9. Sınıf öğrencilerinin devam ettiği bir Şube ve seçilen okullarda görev yapan tüm Tanıtım ve Yönlendirme dersi öğretmenlerine uygulanmıştır. Öğrenci ve öğretmenlerin konu ile ilgili tutum ve görüşleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları belirlemek üzere Frekans Analizi, T testi kullanılmıştır. İstatistiksel çözümlerin gerçekleştirilmesinde SPSS 13.00 paket programından yararlanılmıştır. Sonuçta Tanıtım ve Yönlendirme dersinin amacına ulaşmasında genel lise ve meslek lisesi öğrencileri arasında farklılıklar bulunduğu ve programın içeriğinin, programda kullanılan öğretim yöntemlerinin, ölçme ve değerlendirme tekniklerinin yeniden gözden geçirilmesi gerektiği ortaya konulmuştur. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı 9 Mart 2009 tarihinde aldığı karar ile ders uygulamadan kaldırmıştır. Dersin uygulamadan kaldırılmasına ilişkin ortaya konulan öğretmen yetersizliği ve dersin hedefine ulaşmamış olması gibi sebepler araştırmanın sonuçları ile de paralellik göstermektedir.