Tüketim kültürü ve eğitim: AVM'lerde düzenlenen eğitim etkinlikleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DENİZ ERBAY DEMİREL

Danışman: AHMET YILDIZ

Özet:

Bu araştırmada, alışveriş merkezlerinde eğitim etkinlikleri düzenleniyor oluşunu, tüketim kültürünün eğitim üzerine etkileri ve eğitimin ticarileşmesi ekseninde irdelemek amacıyla, AVM‟lerde düzenlenen eğitim etkinlikleri ve bu etkinliklerin tanıtım ve duyurusunda kullanılan söylemler incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. AVM‟lerde düzenlenen eğitim etkinlikleri incelenmiş ve bu etkinliklerin tanıtımında kullanılan görsel dökümanların eleştirel bir çözümlemesi yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara‟nın Çankaya İlçesinde bulunan üç farklı AVM‟nin bir yıl içinde düzenlediği eğitim etkinlikleri oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre, her üç AVM‟de düzenlenen eğitim etkinliklerinin de çoğunlukla kısa süreli etkinlikler olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bu etkinliklerin içeriklerinde neoliberal politikaların günlük hayata dair yaşattığı dönüştürücü etkilerin izleri görülmüştür. Eğitimlerin piyasanın önem verdiği konularda yoğunlaştıkları, diğer tüketim malları gibi kolayca ulaşılıp, hızlıca tüketilebilen bir meta olarak sunulduğu ve eğitim etkinliklerinin AVM‟ler tarafından daha fazla ziyaretçi çekmek amacıyla reklam olarak kullandığı belirlenmiştir. Eğitimin, tüketimin en yoğun olarak yaşandığı mekanlar olan AVM‟lerde bu şekilde sunulabiliyor oluşunun altında, eğitimin neoliberal politikaların etkisiyle anlamsal ve içeriksel olarak değişime uğrayıp ticarileşmesi ve aynı politikaların etkisiyle günlük hayatın tüketimle iç içe geçmesi, eğitimin de bu durumdan etkilenmesi nedenlerinin olduğu sonucuna varılmıştır. In this research, the educational events organized in shopping centers and the discourse, used in the promotion of these activities were examined in order to analyze the organisation of educational events in shopping centers, the effects of consumer culture on education and the commercialization of education. Qualitative research methodology is choosen in this research. Educational events organized in shopping centers were examined and the visual documentation used in the promotion of these activities has been critically analyzed. The study group of this research consist of the educational events organized by three different shopping centers located in Çankaya District of Ankara within one year. According to research analyses, it was determined that most of the educational events organized in all three shopping centers are short-term activities. Also, traces of the transformative effects of neoliberal policies on daily life were observed in the content of these events. It has been determined that educational events are focused on the issues which is important for consumption society, they are offered as a commodity that can be easily reached and consumed as fast as other consumer goods and the shopping centers are used the educational activities as an advertising area for attracting more visitors. The result of education being presented in shopping centers which are the places where the consumption is most intensively experienced is that the education is semantically and contextually changed and commercialized under the influence of neoliberal policies and that the effects of the same policies cause daily life to be intertwined with consumption and according to this education is also influenced by this situation.