Samsun ilinde sığır eti pazarlamasının yapısal durumu ve aracı majları üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞİN YAZICI

Danışman: YAVUZ CEVGER

Özet:

Samsun İli kasaplık sığır eti pazarlama zincirinde sayısı 3-6 arasında değişen pazarlama kanalları tespit edilmiştir 2003-2006 dönemi cari fiyatlarla sığır eti canlı perakende pazarlama marjı 2003 yılında yüzde 60,85; 2004 yılında yüzde 65,90; 2005 yılında yüzde 52,49 ve 2006 yılında yüzde 70,23 olarak gerçekleşmiştir Aynı dönemde cari fiyatlarla sığır eti canlı-toptan pazarlama marjı 2003 yılında yüzde 20,63; 2004 yılında yüzde 15,74; 2005 yılında yüzde 8,84 ve 2006 yılında yüzde 2,07 olarak gerçekleşmiştir Söz konusu dönemde cari fiyatlarla sığır eti toptan-perakende pazarlama marjı ise 2003 yılında yüzde 33,38; 2004 yılında yüzde 43,14; 2005 yılında yüzde 40,10 ve 2006 yılında yüzde 66,79 olarak hesap edilmiştir 2003-2006 yılları arası nihai tüketicinin ödediği perakende satış fiyatı içinde toptancı kasabın payı azalırken, perakendeci kasabın payı artış göstermiştir. 2003 yılında toptancı kasabın perakende satış fiyatı içindeki payı yüzde 12,84 iken bu oran 2006 yılında yüzde 1,21'e gerilemiştir. 2003 yılında perakendeci kasabın perakende satış fiyatı içindeki payı ise yüzde 25,03'den 2006 yılında yüzde 40,04'e yükselmiştir Aynı dönemde nihai tüketicinin ödediği perakende fiyat içinde besiciye giden pay azalmıştır. 2003 yılında perakende fiyatlar içinde besiciye giden pay yüzde 62,13 iken 2006 yılında yüzde 58,75'e düşmüştür Araştırma sonucu söz konusu dönemde kasaplık sığır eti piyasasında halen aracıların etkin olduğunu göstermektedir. Yaptıkları hizmet karşılığı toptancı kasabın pazarlama marjı azalırken perakendeci kasabın pazarlama marjı artış göstermektedir. Toptancı ve perakendeci kasabın perakende sığır eti fiyatından aldıkları pay ise perakendeci kasap lehine artış göstermektedir. AbstractIn this research, beef and veal marketing structure between 2003-2006 is investigated and intermediary margins of the interceders acting at this market are calculated. In the Samsun beef marketing chain, 3-6 marketing channels are determined. In 2003-2006 periods, the producer-retailer marketing margins with current price for beef in Samsun Province are found as 60,85% in 2003, 65,90% in 2004, 52,49% in 2005 and 70,23% in 2006. For the mentioned period the producer-wholesaler marketing margins with current price for beef are determined as 20,63%; 15,74 %; 8,84%; 2,07% in 2003, 2004, 2005 and 2006, respectively. In researched periods, the wholesaler-retailer marketing margins with current price for beef are calculated as 33,38%; 43,14%; 40,10% and 66,79% in 2003, 2004, 2005, 2006, respectively. In 2003-2006 periods, while the apportionment of retail saler margins decreased in the retail price the end consumer pays, the wholesaler margins ratio increased. In 2003, wholesaler margin share was 12,84% in the retail price, this ratio regressed to 1,21% in 2006. In 2003, in retail price retailer margin share increased from 25,03% in 2003 to 40,04% in 2006. At the same period, breeder share in the retail price which end consumer pays, decreased. This ratio was 62,13% in 2003, but decreased to 58,75% in 2006. The result of the research indicates that Samsun Province, wholesaler and retailer are still active in the beef market in 2003-2006. The price of services of the marketing margins while wholesaler share is decreased, while the retailer share is increased.