Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye'de ilköğretim birinci kademe İngilizce öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Finlandiya ve Hollanda örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖRKEM ÜNER

Danışman: Berna Aslan

Özet:

Bu araştırma, Türkiye ile Finlandiya ve Hollanda'da ilköğretimdeuygulanan İngilizce öğretim programlarının benzerlik ve farklılıklarınıbelirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmada var olan bir durumu var olduğu şekliyle ortaya koymaamaçlandığından tarama modeli kullanılmıştır. Öğretim programları ve eğitimsistemleri ile ilgili bilgi alanyazın taraması ile kütüphane ve internetten eldeedilen belgelerden sağlanmıştır. Araştırmada, Türkiye ile Finlandiya veHollanda'da ilköğretimde uygulanan İngilizce öğretim programı amaç, içerik,eğitim durumları ve sınama durumları açısından karşılaştırılmıştır. İlgiliprogramların ayrıntılı betimlemeleri yapılmış, ardından programlar arasındakibenzerlik ve farklılıklar belirtilmiş, son olarak elde edilen sonuçlaryorumlanmıştır.Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular özetle şöyledir:1. Türkiye ile Finlandiya ve Hollanda'da ilköğretimde uygulanan İngilizceöğretim programlarının ortak öğelerinden bazıları; yabancı dil dersininöğrenci merkezli olması, öğretmen tarafından öğrencilerin etkin olmalarınınsağlanması, etkinliklerin oyuna dayalı olması, sözel dile öncelik verilmesi,öğrencinin güdülenmesini sağlayan, öğrenme isteğini sürekli geliştirecekortamların oluşturulması ve görsel-işitsel özgün belgelere yer verilmesidir.2. Finlandiya ve Hollanda'da ilköğretimde uygulanan İngilizce öğretimprogramlarında dinleme ve konuşma becerilerine ağırlık verilirken, Türkiye'dedört dil becerisine (dinleme, konuşma, okuma, yazma) ağırlık verildiğigörülmektedir.3. Finlandiya ve Hollanda'da uygulanan programlarda dört dil becerisiyle ilgiliamaçların yanı sıra çalışma stratejileri, iletişim becerileri ve kültürelbecerilere yönelik amaçlar bulunurken Türkiye'de uygulanan programda bualanda amaçlar bulunmamaktadır.4. Finlandiya, Hollanda ve Türkiye'de ilköğretimde uygulanan İngilizceöğretim programlarında amaçlar öğrenme sürecini yansıtmaktadır. Bubulgular ışığında, Türkiye'de uygulanan programda amaç ve davranış yazmailkelerine uyulmuştur.5. Türkiye'de ilköğretimde uygulanan İngilizce öğretim programında içeriğin,işlevsel ders tasarımına uygun olarak düzenlendiği, Finlandiya veHollanda'da uygulanan programların ise çerçeve program niteliğindeolduğundan sadece konular ve temaların, temel yapıların belirtildiğibulgulanmıştır.6. Finlandiya ve Hollanda'nın programında süreç değerlendirme sözkonusudur. Bu yönüyle Türkiye'de uygulanan programın AB ülkelerininprogramlarına uyum sağladığı gözlenmiştir. Öğrenci gelişimleri gözlenmekte,dosyalara aktarılmakta ve portfolyo değerlendirme ön plana çıkmaktadır.