Mesleki açık öğretim lisesindeki öğrenci hizmetlerinin etkililiği konusunda öğrenci görüşleri (Ankara ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞENAY SARIHAN

Danışman: İNAYET AYDIN

Özet:

Bu araştırma, Mesleki Açık Öğretim Lisesindeki öğrenci hizmetlerinin yeterliliğinin ve etkililiğinin, öğrenci görüşleri dikkate alınarak değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, tarama modelindedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda hazırlanan anket, ön uygulama sonuçlarına göre yeniden düzenlenerek, Ankara ilinde Mesleki Açık Öğretim Lisesine kayıtlı olan 380 öğrenciye uygulanmıştır. Toplanan veriler, SPSS 15.3 yazılım programında çözümlenmiştir. Bağımsız değişkenler için ise (cinsiyet, yaş, medeni durum, çalışma durumu) t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına dayalı olarak aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: 1- Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğu Kız meslek ve Endüstri Meslek Lisesini tercih etmişlerdir. Erkek ve kız öğrencilerin sayısı eşit olup, bekar öğrenciler çoğunluktadır. Öğrencilerin yarısından fazlası 18-21 yaş aralığındadır ve yine yarısından fazlası ilköğretimden mezun olduktan 1-5 yıl sonra Mesleki Açık Öğretim Lisesi’ne kayıt yaptırmıştır. Çalışmayan öğrenci çoğunluktadır. Çalışan kesimin ise yarısı işçi, diğer yarısının da büyük çoğunluğu (%44) serbest meslek sahibidir. Öğrencilerin büyük bölümü yarım kalan eğitimlerini tamamlamak, bir lise diplomasınasahip olmak ve yüksek öğrenime devam etmek amacıyla, Mesleki Açık ÖğretimLisesi’ni tercih etmişlerdir. 2- Öğrencilerin kayıtlara ilişkin görüşleri, cinsiyete ve çalışma durumlarına göre farklılık göstermektedir. Genel olarak bakıldığında, öğrencilerin kayıt ücretini yüksek buldukları, kayıt için ayrılan sürenin yeterliliği ve kayıtların internetten yapılabilmesikonularında da çok olumlu görüşlere sahip olmadıkları görülmüştür. 3- Öğrencilerin yüz yüze eğitime ilişkin görüşleri cinsiyete ve çalışma durumlarına göre farklılık göstermektedir. Ancak, öğrencilerin, okulda yapılan yüz yüze eğitimden genel anlamda memnun oldukları görülmüştür. 4- Öğrencilerin ders kitaplarının içeriğive biçimine ilişkin görüşlere katılma düzeyleri orta düzeydedir. Öğrencilerin, ders kitaplarında kullanılan dili sade ve anlaşılır buldukları, kitapların sayfadüzeninin rahat okumayı sağladığı ve ders kitaplarındaki ünitelerin anlatımını öğrenme seviyelerine uygun buldukları gözlenmiştir. 5- Öğrenciler, sınava giriş belgelerine internetten kolayca ulaşabilmektedirler. Ancak, öğrenciler, sınav yerleri belirlenirken ulaşım kolaylığının dikkate alınması gerektiğini belirtmişlerdir. Soruların zorluk derecesinin seviyelerine uygun olduğu konusunda da çok olumlu görüşlere sahip değillerdir. 6- Öğrencilere verilen destek hizmetlerine ilişkin bulgulara bakıldığında, öğrencilerin genel olarak olumlu görüşlere sahip olduğu söylenebilir. Öğrenciler, herhangi bir belgeye ihtiyaç duyduklarında Mesleki Açık öğretim Lisesinden zamanında temin edebilmektedirler. Halk Eğitim Merkezinin verdiği hizmetler konusunda da olumlu görüşlere sahiptirler. 7- Öğrencilerin Rehberlik ve Đletişim Hizmetlerine yönelik görüşleri benzerlik göstermektedir. Öğrenciler, Mesleki Açık Öğretim Lisesi Web sayfasını yeterli bulmaktadır, ihtiyaç duyduklarında Lisede görevli personele kolayca ulaşabilmektedirler. Sonuçlara bakıldığında, araştırmaya katılan öğrencilerin, Mesleki Açık Öğretim Lisesi tarafından verilen öğrenci hizmetlerinin yeterliliği konusundaki görüşlerinin genel olarak olumlu olduğu söylenebilir.AbstractThe purpose of this research is the evaluation of adequacy and effectiveness of Student Affairs services in Distance Learning Vocational High School with respect to students’ opinions. Survey method is used in this research. Data collecting tool is questionnaire. The questionnaire prepared for the purpose of this research is reorganized according to the results of the preliminary application, and then applied to a total of 380 students enrolled in Distance Learning Vocational High School in Ankara. The collected data are analyzed using SPSS 15.3 software program. For independent variables (gender, age, marital status, employment status) t-test and one-way Analysis of Variance (ANOVA) is used. The following conclusions are drawn from the data collected in this research: 1 - Most of the students surveyed preferGirls' Vocational High Schools and Industrial Vocational High Schools. Half of the students are women and half are men, the majority of students are single. More than half of the students are between ages 18-21, and more than half of them are enrolled in Distance Learning Vocational High School program, 1-5 years after graduating from primary school. Most of the students surveyed are unemployed. Whilst half of the employed students are workers, the majority of the other half is self- employed. The majority of the students surveyed prefer Distance Learning Vocational High School in order to finish the remaining part of their education, to have a high school diploma and continue to higher education. 2 - Students' opinions on registration process vary according to gender and employment status. In general, it can besaid that the students find the registration fee a bit high and they do not have any positive opinion on the amount of time allocated for registration and WEB registration system. 3 - Students' opinions on face to face education also vary according to gender and employment status. However, it can be said that the students are generally satisfied with face to face education at schools. 4 - Student’s positive feedback on the content and the format of textbooks is on middle level. According to them, the language used in textbooks is simple and concise, page layout is well designed for reading and the textbook unit lectures are appropriate for their learning level. 5 - Students can easily obtain their examidentification documents through the web. However, students stated that the examination centers should be selected considering easement of access by public transportation. Students also do not have any positive opinions about the difficulty of the questions for their level. 6 - Considering the data gathered about student support services, it can be said that students are generally happy with the services provided. When the students need certain documentation, they can easily obtain them from Distance Learning Vocational High School on time. Students also give positive feedback about the services provided at Public Education Center. 7 - Students’ opinions on Communication and Guidance Services are also similar. Students find Distance Learning Vocational High School’s website satisfactory and they can easily contact the staff at High School when they need. When the overall results of this study are considered, it can be concluded that in general, the opinion of the students’, who participated in this study, on the adequacy and effectiveness of Student Affairs services in Distance Learning Vocational High School is positive.