Ankara'da kağıt toplayıcılığıyla geçinen bireylerin eğitime ilişkin deneyimlerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PINAR YAZGAN

Danışman: HASAN HÜSEYİN AKSOY

Özet:

Bu çalışmada, Ankara'da kağıt toplayıcılığıyla geçinen bireylerin eğitime ilişkin deneyimlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, kağıt toplayıcılığıyla geçinen işçilerin kişisel geçmişlerinden yola çıkarak, onların eğitim sisteminden dışlanma süreçleri ve dışlanma mekanizmalarının, içinde bulundukları toplumsal dışlanmışlık durumlarıyla ilişkili olarak ortaya konulması ve çözümlenmesi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, bir sosyo-ekonomik gerçeklik olarak toplumsal dışlanmışlık, onu hazırlayan koşullarla birlikte ortaya konulması ve çözümlenmesi amacıyla, kağıt toplayarak yaşamlarını kazanan emekçilerin şimdiki ve/veya geçmişteki eğitim yaşantıları, eğitimle ilişkileri ve onu anlamlandırma biçimleriyle ele alınmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma, hem bireylerin yaşamlarıyla ilgili derinlemesine bilgiye ulaşmak hem de onların duygu ve düşüncelerini kendi anlatılarıyla ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçla konu, derinlemesine görüşme tekniğiyle toplanan veriler aracılığıyla, yaşam öyküsü yöntemi ile betimlenmiştir. Farklı ekonomik, kültürel, toplumsal kesimlerden gelen kağıt toplayan bireylerin eğitimden dışlanmaya dair farklılaşan ve kesişen deneyimlerine ulaşmak adına 8 kağıt toplayan bireyle görüşmeler yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, toplumsal, kültürel ve ekonomik yönden farklılaşmanın ortaya çıkardığı yetersizlikler; bireylerin eğitim sürecinde yeterince destek görmemelerine, gelir düzeyi farklılıklarının yarattığı eksikliklerin yaşamın her alanında hissedilir olmasına neden olmaktadır. In this study, it is aimed at evaluation of experiences of individuals who living with paper collection on education in Ankara. With this aim, the study presents and analyzes the processes of exclusion of individuals earning their lives collecting paper and it is based on their personal backgrounds together with the mechanisms of exclusion from the education system in relation to the social exclusion situations. In this research, social exclusion as a socio-economic reality is discussed with the present and / or past educational experiences, relations with education and the ways of understanding of the working people who earn their lives by collecting paper in order to reveal and analyze them together with the conditions that prepare it. In the study, qualitative research approach was used in order to reach in-depth information about individuals' lives and to reveal their feelings and thoughts in their own narratives; On the basis of the data collected by in-depth interview technique, life history method was used. Interviews were conducted with 8 individuals who collecting paper for living from different economic, cultural and social groups in order to reach different and intersecting experiences in education. According to the findings of the research, inadequacies caused by social, cultural and economic differentiation; individuals do not get enough support during the education process, and the deficiencies created by income level differences are felt in all areas of life.