Türkiye’nin Orta Doğu ülkeleri ile yumurta pazarlaması ve geliştirme olanakları


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ebrahim HAGHIGHI

Danışman: HALİL FİDAN

Özet:

Türkiye 2009 yılında 11 milyar adet civarında yumurta üreterek, dünya yumurta üretiminde ilk onda yer almaktadır. Yaşanan ekonomik krizler ve genel ihracatta yaşanan düşüşlere rağmen, yumurta sektörü 2009 yılında da ihracat başarısını sürdürmektedir. 2009 yılında 127 milyon ABD doları değerinde 81.300 ton yumurta ihraç yapılmıştır. Orta Doğu ülkelerinde pazar payı en yüksek olan ülkeler 2000 yılında %30 ile Türkiye, 2005 yılında %33 ile Suudi Arabistan ve 2007 yılında %35 ile Türkiye yer almaktadır. Ayrıca Orta Doğu ülkelerin yumurta sektörünün ihracat verilerini kullanarak; Açıklanmış Karsılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) endeksi ile sektörün Orta Doğu pazarında rekabet gücü değerlendirilmiştir. Çıkan endeks sonuçlarına göre Türkiye 2000 yılında 1.00, 2005 yılında 1.01 ve 2007 yılında 1.02 değerler ile kabuklu, kanatlı yumurtası, taze, konserve ve pişirilmiş yumurtada (0407 kodlu) Orta Doğu pazarında rekabette avantajlı olduğu görülmektedir. Türkiye’nin Orta Doğu pazarında, yumurta sektöründe karşılaşılan en büyük sorun, ürün maliyetlerinin yüksekliğidir. Maliyetleri düşürebilmek için; girdileri satın almak yerine üretebilmek, daha gelişmiş üretim teknolojilerini kullanabilmek, ürünü soğuk hava depolarında korunabilir kılmak önerilmiştir. Türkiye yumurta sektöründeki var olan güçlü yönlerden ve fırsatlardan en üst düzeyde yararlanarak, tehditlerin ve zayıf yanlarının etkisini en aza indirecek gerekli plan ve stratejiler ortaya konulmaya çalışılmaktadır.AbstractIn the year 2009, Turkey gained the tenth rank among the egg producing countries producing around 11 billion pieces. Despite the economic crises and the overall decrease in exports , the export success of the egg industry continued. In 2009, 81,300 tons of eggs was exported at the value of 127 million USD. Among the middle east countries with the highest market share, Turkry in 2000 with 30%, Saudi Arabia in 2005 with 33% and Turkey in 2007 35% captured the first status. Considering the Middle Eastern countries export data in the egg industry, the Revealed Comparative Advantage (RCA) index has also been used to examine Turkey’s competitiveness in Middle Eastern countries markets. According to the results of the index, Turkey possesses a leading role in competition with other Middle East countries regarding code 0407 (Birds’ eggs, in shell, fresh, preserved or cooked) at respective values of 1.00 in 2000,1.01in 2005 and 1.02 in 2007. The biggest problem in the egg production is the height of product cost. To decrease the product cost; it is suggested to produce inputs rather than to buy, to use more advanced technologies and to make the products protected in the cold storages. The secondary sources form the basis of the essential analysis material of this study is about the Turkey’s egg marketing with the middle east countries and development opportunities. Turkey has tried to introduce necessary plans and strategies that will reduce the effect of its weak side and threats into minimum level by benefitting from the opportunities and powerful aspects that exist in the egg sector.