Yaratacılık ve hayal gücü ile ortak yaratımın marka sadakatine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL HAKAN UYAR

Danışman: ALPER ÖZER

Özet:

Bu çalışmada, tüketicilerin ortak yaratım aktivitesine katılmasına yönelik tutumlar incelenerek; müşteri tatmini, marka güveni, marka sadakati, ağızdan ağıza pazarlama ve daha fazla ödeme istekliliğini kapsayan bir model geliştirilmiştir. Bu modele yaratıcılık ve hayal gücü gibi iki zihinsel faktör de eklenmiştir. Gönüllülük esasında 239 üniversite öğrencisine farklı ortak yaratım düzeylerince üç gruba ayrılmış, Adidas Superstar ayakkabı alışverişine dayanan bir deneysel uygulama yaptırılmıştır. Uygulamanın hemen sonrasında çıkan anketin doldurulması vesilesiyle toplanan veri setine doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modellemesi uygulanarak önerilen model test edilmiş, ortaya çıkan bulguların değerlendirilmesi yapılmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi haricinde ortak yaratım düzeyine göre oluşturulmuş kullanıcı gruplarının değişkenlere ilişkisini test etmek amacıyla tek yönlü varyans testi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırmada, ortak yaratımın hem marka güveni hem de müşteri tatmini ile, marka güveni ve müşteri tatmini değişkenleri marka sadakati ile, marka sadakati ve ağızdan ağıza pazarlama, ağızdan ağıza pazarlama olgusu ise daha fazla ödeme istekliliği ile pozitif bir ilişki içinde olduğu görülmüştür. Hayal gücünün ortak yaratım üzerinde bir etkisi olmadığı fakat yaratıcılığın bir etkisi olduğuna ilişkin sonuçlara ulaşılmıştır. Ortak yaratımı en üst düzeyde uygulayan katılımcıların müşteri tatmini, marka güveni, marka sadakati, ağızdan ağıza pazarlama ve daha fazla ödeme faktörlerine ilişkin ifadelere verdikleri cevapların aritmetik ortalaması diğer gruplara nazaran daha yüksek olduğu görülmüştür. Sonuçlara göre ortak yaratıma ilişkin stratejilerin yararları ve gelecek çalışmalara ilişkin öneriler ortaya konmuştur. In this research, attitudes towards participation of consumers in the co-creation activity are examined; a research model that includes customer satisfaction, brand trust, brand loyalty, word of mouth marketing and willingness to pay more. Two mental factors such as creativity and imagination were added to this model. On a voluntary basis, 239 university students were divided into three groups by different levels of co-creation. An experimental study based on Adidas Superstar shoes online shopping was presented to the participants. The data were collected by filling the questionnaire after the application. These data were tested with confirmatory factor analysis and structural equation modeling, and the findings were evaluated. In addition to structural equation modeling, one-way variance test (ANOVA) was performed to test the relationship between variables and user groups which created according to the degree of co-creation. In the research, it is seen that co-creation has a positive relationship with both brand trust and customer satisfaction. In addition to that brand trust and customer satisfaction variables and brand loyalty, brand loyalty and word of mouth marketing, word of mouth marketing is positively associated with willingness to pay more. It was also seen that imagination had no effect on co-creation, but creativity had an effect. The arithmetic average of the responses about variables'(customer satisfaction, brand trust, brand loyalty, word of mouth marketing and willingness to pay more) statements of the participants who applied the co-creation found to be higher than the other groups. According to the results, the benefits of the co-creation strategies and the suggestions for future studies are presented.