Çekerek (Yozgat) tünel güzergahının jeolojik ve jeoteknik özelliklerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEVLÜT DENİZ SONGUR

Danışman: MUSTAFA FENER

Özet:

Bu tez kapsamında, Yozgat il sınırlarında kalan Zile-Çekerek arasındaki mevcut yol güzergahı üzerinde standartları yüksek yeni bir yol yapılması planlanmış, yolun yüksek kurplu geçiş noktasında da güvenli ve rahat bir ulaşım sağlamak için tünelli geçiş yapılması planlanmıştır. Bu hususta proje kapsamında ele alınan 601 m. uzunluğundaki Çekerek Tüneli geçişinin jeolojik ve jeoteknik açıdan değerlendirilmesi ve tünel destek sistemlerinin belirlenmesine yönelik çalışmalar yer almaktadır. Çalışma alanında, yüksek dayanımlı ve masif dokulu kireçtaşları ile yüksek/orta dayanımlı dolerit birimi yer almaktadır. Bu tez kapsamında, tünel güzergahının geçeceği jeolojik birimlerin mekanik özelliklerinin belirlenmesi amacıyla arazi ve laboratuvar çalışmaları yapılmış, elde edilen bu verilerden yararlanılarak tünel güzergahı 6 bölüme ayrılarak incelenmiştir. İncelemelerde, tünel içerisinde kalan jeolojik birimlerin türüne ve özelliklerine göre ayrılan bölümlerde RMR, Q, GSI değerlendirmeleri yapılarak destek sistemleri önerilmiştir. Önerilen destek sistemlerinin etkinliğinin ortaya konulması amacıyla Hoek-Brown kriterleri kullanılarak tüm bölümler için ayrı ayrı 2 boyutlu sayısal analiz modeli oluşturulmuş, tünel kazısı sırasında meydana gelebilecek deformasyon değerleri belirlenmiştir. Tünelin portal kesimlerinde kalan portal şevlerinde de arazi çalışmaları sırasında alınan süreksizlik ölçüm değerleri kullanılarak kinematik analizleri yapılmış ve duraylılık problemleri oluşup oluşmayacağı belirlenmiştir. Within the scope of this thesis, it is planned to build a new high standard road on the existing road route between Zile-Çekerek, which is located in Yozgat province boundaries, and to make a tunnel pass in order to provide safe and comfortable transportation at high curved crossing point. In this respect, 601 m. and the geological and geotechnical evaluation of the Çekerek Tunnel crossing in length and determination of the tunnel support systems. In the study area, high strength and massive textured limestones and high / medium strength dolerite units are located. Within the scope of this thesis, field and laboratory studies were carried out in order to determine the mechanical properties of the geological units through which the tunnel route will pass, and the tunnel route was divided into 6 sections by using these data. In the examinations, RMR, Q, GSI evaluations were made in the sections separated according to the type and characteristics of the geological units within the tunnel and support systems were proposed. In order to demonstrate the effectiveness of the proposed support systems, two-dimensional numerical analysis model was created for all departments using the Hoek-Brown criteria and deformation values that might occur during tunnel excavation were determined. Kinematic analyzes were made using the discontinuity measurement values obtained during field studies in the portal slopes of the portal sections of the tunnel and it was determined whether stability problems would occur.