Yatılı ilköğretim bölge okullarına devam eden ve ailesiyle birlikte yaşayan 12-14 yaş grubu çocukların saldırganlık eğilimleri ile benlik kavramlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PINAR HALICI

Danışman: GÜLEN BARAN

Özet:

Araştırma Ankara ili ilçelerindeki üç yatılı ilköğretim bölge okulu ile aynı ilçelerde bulunan gündüzlü ilköğretim okullarının altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflarına devam eden 12-14 yaş grubundaki toplam 360 çocuk üzerinde yapılmıştır. Araştırmada “Piers-Harris Çocuklar İçin Benlik Kavramı Ölçeği” ve “Saldırganlık Ölçeği” ile çocuğun kendisine ve ailesine yönelik bilgi almak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Genel Bilgi Formu” kullanılmıştır.Yapılan çift yönlü ve tek yönlü varyans analizi sonuçlarında istatistiksel olarak çocuğun yaşadığı yerin ve saldırganlık eğiliminin yansıtılmış saldırganlık (YS) ve kendine dönük saldırganlık (KDS) boyutlarına ve benlik kavramına ilişkin puanlarda anlamlı bir farklılık yarattığı saptanmıştır. Çocuğun yaşının, cinsiyetinin, kardeş sayısının, yatılı ilköğretim bölge okulun da okuyan çocuklarda yatılı ilköğretim bölge okuluna gelme nedeninin, okulla/sağlıkla ilgili bir problemi olduğunda ailesinin ilgilenme durumunun, odada kaç kişi kaldıklarının saldırganlığa ait çeşitli boyutlardan alınan puanlarda farklılık yarattığı belirlenmiştir. Ayrıca çocukların cinsiyetinin benlik kavramına ait puanlarda farklılık yarattığı, benlik kavramı ile saldırganlık bunalımı (SB) ve yansıtılmış saldırganlık (YS) puanları arasında pozitif yönde bir korelasyon olduğu saptanmıştır.