Hans Joas'ın ahlak anlayışı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA TOSUN KÖSE

Danışman: CELAL TÜRER

Özet:

Hans Joas, Berlin ve Chicago Üniversitesi’nde sosyoloji ve sosyal felsefe alanlarında profesördür. Önemli bir neo-pragmatist düşünür olan Joas, değer kavramı ve değerin tanımı akademik çevrelerde oldukça tartışmalı bir konu iken, değerin kökeni meselesi üzerinde durulmadığına dikkat çeker. Bu nedenle ortaya çıkmış olan bu boşluğu ‘Değerlerin Oluşumu’ adlı eseri ile gidermeye çalışmıştır. ‘Değerlerin Oluşumu’ adlı eserinde Joas, değerin kökeni meselesine ilk olarak Friedrich Nietsche’nin değindiğini ifade etse de, onun bu konuyla ilgili ortaya koyduğu konsepti yeterli görmemektedir. Bu nedenle eserinde W. James, M. Scheler, J. Dewey, G. Simmel, C. Taylor ve J. Habermas gibi sosyoloji ve felsefe alanındaki düşünürlerin değer ve değerin kaynağı hakkındaki düşüncelerini tanıtır ve tartışır. Fakat Joas’a göre değerler konusuna pragmatizm orijinal bir çözüm sunar. Joas, Amerikan pragmatizmine olan bağlılığının duygusal bir bağ olduğunu ifade eder. Öğrencilik yıllarında ilk olarak George Herbert Mead dikkatini çekmiştir, sonraları ise Peirce, Dewey ve James’i tanıyınca sevgisi daha çok büyümüş ve çoğalmıştır. Böylece Joas pragmatizmin etkisi altında değerin kökenine ilişkin kendi tezini ortaya koymuştur. ‘Değer, insanın kendini inşasındaki deneyimlerinden ve kendi aşkınlık tecrübesinden meydana gelir.’ Fakat buradaki aşkınlık kavramı aşkın bir varlığa atıfta bulunmamakta, insanın kendi dışına çıkıp kendisini aşması anlamına gelmektedir. İnsanın kendi inşa etmesi ise, kendisini diğerlerinden ayıran kimlik kazanma sürecini ifade eder.AbstractHans Joas is a Professor of Sociology and Social Philosopy at the Free University of Berlin and the University of Chicago. As an important neo-pragmatist thinker he notes that the term of value and the definition of value is very controversial in academic circles. But the analysis of how values arise have failed. For this reason he tried to fill this gap with his book ‘The Genesis of Values’. In ‘The Genesis of Values’ he argues that Friedrich Nietzsche was the first philosopher who recognize the deficiency of the genesis of values. But the concept of Nietzsche is unsufficient for Joas. So he refers to other classical thinkers in sociology and philosophy like W. James, M. Scheler, J. Dewey, G. Simmel, C. Taylor and J. Habermas. Joas presents and discusses their conception of values and the genesis of values. Joas thinks that pragmatism offers an original solution to the problem of values. He describes his relationship to the American Pragmatism as emotional relation. As Joas was a student of him, George Herbert Mead attracted his attention first. Then, his love expanded and extended to the other three Pragmatists – Peirce, Dewey and James. So he formulates his own theory of the genesis of values under the inspiration of Pragmatism: ‘Values, arise from the experiences of self-formation and self-transcendence of humanbeings. But Joas doesn’t refer to transcendental existence. He uses this term as going beyond ourselves. And self- formation is a process in that individuals achieve their self-identity.