Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CAN ERDOĞAN
Eş Danışman: KAAN ZÜLFİKAR DENİZ, AYŞEGÜL BAYRAKTAR
Özet:İnsan sosyal bir varlıktır. Dil ise bu sosyalliği sağlamada ve sürdürmede enönemli araçtır. İnsanlar arasında kullanılan dillerin çeşitliliği birbirleri ile iletişimkurmada ve birbirlerini tam olarak anlamada engel teşkil etmektedir. Bu sorun küçükyaşlardan itibaren ana dile ek olarak yabancı dillerin öğrenilmesi ve zamanı geldiğindekullanılması ile aşılabilmektedir. Yabancı dil öğretiminde en fazla üzerinde durulmasıgereken konulardan birisi kullanılacak olan yöntemdir. Bir öğretim yöntemi olanyaratıcı dramanın amaçlarından birisi canlandırmalar yaparak bireyin dil ve iletişimbecerilerini geliştirmektir. Buna ek olarak bireylerin sosyal gelişimine de katkıdabulunan yaratıcı drama yabancı dil öğretiminde sıklıkla kullanılmaktadır.Araştırmanın temel amacı yaratıcı dramayı bir öğretim yöntemi olarakkullanmak ve ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin yabancı dil derslerindeki sözcüköğrenmeyle ilişkili kazanımlara ulaşmalarındaki başarı düzeylerine etkisiniincelemektir. Çalışma Ankara ili Mamak İlçesi Süleyman Nazif İlkokulu ikinci sınıföğrencileri ile yürütülmüştür. Dört farklı ikinci sınıf deney ve kontrol grubu olarakseçkisiz olarak belirlenmiştir. Çalışma alanı olarak öğretim programında yer alanMeyveler (Fruits) ünitesi yine seçkisiz olarak belirlenmiştir.Araştırmada öntest – sontest kontrol gruplu yarı deneysel bir desen kullanılmıştırve nicel verilerden yararlanılmıştır. Araştırma süreci içerisinde dersler, deney grubuöğrencileriyle yaratıcı drama tekniği ile atölyeler hazırlanarak yürütülürken, kontrolgrubu öğrencileriyle geleneksel öğretim yöntemi dâhilinde sürdürülmüştür. Her ikigrupta da öğretim süresi bir ay olarak belirlenmiştir.Araştırmada yer alan deney ve kontrol grubu öğrencileri toplamda 103 kişidir.51 öğrenci araştırmanın deney grubunu oluştururken (% 49,6), 52 öğrenci ise (% 50,4)araştırmanın kontrol grubunu oluşturmuştur. Öğrencilerin belirlenen ünitelerle ilgilibilgilerini ölçmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan, 28 soruluk başarı testivpilot uygulama için çalışmaya dâhil olmayan ikinci sınıfa devam eden 111 öğrenciyeuygulanmıştır. Pilot uygulamanın sonuçları ve uzman görüşlerine bağlı olarak gereklidüzenlemelerle birlikte ölçekteki soru sayısı 19’a düşürülüp son halini almıştır.Araştırma sonucunda yaratıcı drama tekniği ile yabancı dil öğrenen deney grubuöğrencilerinin sözcük öğrenme başarısının, geleneksel öğretim yöntemi ile çalışılankontrol grubu öğrencilerinden daha başarılı oldukları görülmüştür. Bu bulgular ışığında,yaratıcı drama yönteminin ilkokul ikinci sınıfta yabancı dili ilk kez öğrenmeye başlayanöğrencilerin başarılarına olumlu yönde etkisi olduğu söylenebilir.AbstractHumans are social beings. Language is the most important tool for providing andmaintaining this sociability. The variety of languages used, among humans, posesobstacles to communicate and fully understand each other. This problem can beovercome with learning foreign languages from an early age and use it when it isnecessary. In teaching foreign language, one of the issues that needed to be focused onthe most is determining which method to use. One of the objectives of creative drama,as a teaching method, is to develop language and communication skills of individualsthrough using dramatization. In addition, creative drama is used in foreign languageteaching frequently since it contributes to the social development of individuals.The main aim of this thesis is to examine the effectiveness of using creativedrama as a teaching method and to investigate its effect on second grade primary schoolstudents’ achievement on learning target words as one of the outcomes of fruits unit.The research was carried out with second grade primary school students coming fromSüleyman Nazif Primary School located in Mamak, Ankara. Four different secondgrade classes were randomly picked. The unit called “Fruits” was selected randomly todetermine students’ vocabulary learning performances. As the method of the research,Pre test - Post test experimental design with Control Group was used and quantitativedata were collected.During the research, English lessons were held with the use of creative drama, asa teaching method, and courses took place in a multiple purpose room with severalworkshops with the experimental group students while the students in the controlgroups followed the courses with the traditional teaching methods. In both groups, thetime frame for the teaching process was determined as one month.The total number of participating students of the study is 103. While theexperimental groups are consisting of 51 students (% 49,6) the control groups areconsisting of 52 (%50,4) students. In order to determine students’ achievement onviilearning the targeted vocabulary of the fruits unit, the test with 28 questions wasprepared, by the researcher, and was filled by 111 students as a pilot study. Accordingto the pilot study’s results and experts’ opinions number of the questions lowered to 19and the test was finalized to be used as pre-and-post tests.The study showed that students’ vocabulary learning successes improved greatlywhen creative drama activities were used in teaching vocabulary. The results of theobtained data indicated that there were significant differences in the use of dramaactivities between experimental groups and the control groups.