Keşmir'deki lise öğrencilerinde akran zorbalığının yaygınlığı ve niteliğinin incelenmesi / The investigation of the prevalence and nature of peer bullying among higher secondary schools in Kashmir


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Thseen Nazır

Danışman: METİN PİŞKİN

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Zorbalık sorunu okullarda karşılaşılan kritik konulardan biridir ve dünyadaki hemen her ülke için ulusal öneme sahiptir. Bu çalışma zorbalık olgusunun zorbalığa karışan öğrenciler üzerindeki olumsuz etkilerinin büyüklüğünei şaret etmekte ve öğrenciler arasındaki zorbalık olaylarını önlemeye veya azaltmaya dönük çözüm önerilerini tartışmaktadır. Keşmir'dekiliselerde öğrenim gören 11. ve 12. sınıf öğrencileri arasında zorbalık olaylarının yaygınlığına ek olarak, öğrencilerin zorbalık konusuna ilişkin algı ve bakış açılarını ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırma verileri Keşmir'in üç bölgesinden rastgele seçilen 501'i erkek, 502'si kız olmak üzere toplam 1003 öğrenciden toplanmıştır. Çalışmada karma araştırma modeli yaklaşımı benimsenmiş olup, veriler hem nicelhem deodak grup tartışma yöntemlerinden yararlanılarak nitel veriler toplanmıştır. Araştırmada nicel verilerin elde edilmesinde Pişkin (2010) tarafından geliştirilen Akran Zorbalık Anketi'nin İngilizce'ye çevrilmiş ve Keşmir kültürüne uyarlanmış formu kullanılmıştır. Bu ölçme aracı kullanılarak elde edilen veriler hem akran zorbalığının yaygınlığı hem de zorbalığın niteliği ve kapsamı hakkında betimsel nitelikte bilgilersunmuştur. Anket verilerinin istatistiksel analizi, bu çalışmanın nicel bölümünü oluştururken, odak grup toplantılarından elde edilen veriler nitel kısmını oluşturmuştur. Araştırma, örneklemdeki öğrencilerin yaklaşık yüzde 25.8'inin geçtiğimiz ay içinde en yaygın zorbalık türü olan sözel zorbalığa maruz kaldığını ortaya koymuştur. Odak grup toplantılarından çıkan temalar, zorbalığın tanımı, etkisi ve baş etme davranışı ile ilgili kafa karışıklığının olduğunu ortaya koymuştur.