Çevrimiçi BİT dersindeki öğrenci davranışlarının ve öğrenme performanslarının öğrenme analitiği ile incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMİH ORKUN

Danışman: Ayfer Alper

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı, Ankara Üniversitesi 2023-2024 Güz ve Bahar

döneminde E-Kampüs öğrenme ve yönetim sistemi ortamında asenkron olarak

yürütülen Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) dersini alan 1. sınıf öğrencilerinin

derslere katılımlarını, etkileşimlerini ve öğrenme performanslarını öğrenme analitiği

araçları ile ölçmek ve düşük olan boyutları artırmak için ders tasarımında interaktif bir

yöntem geliştirerek, bu yöntemin öğrenen grupların öğrenme performansını tahmin

etmedeki etkinliğini incelemektir. Bu kapsamda Bilgi ve İletişim Teknolojileri 101 (BİT

101) Bilgi ve İletişim Teknolojileri 102 (BİT 102) ele alınmıştır.


Araştırmada öğrenme analitiği süreci yürütülerek betimleyici ve yordayıcı

analitikler kullanılmıştır. Bu bağlamda, Ankara Üniversitesi E-Kampüs ortamındaki

2023-2024 Bahar döneminde asenkron bir şekilde yürütülen BİT 101 dersini alan 5.558

öğrencinin verileri öğrenme analitikleri türlerinden betimleyici analitikler kullanılarak

Altair AI Studio aracı ile analiz edilmiştir. Bu inceleme sonucunda öğrencilerin derslere

katılımlarının ve etkileşimlerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan yola

çıkarak yapılmış olan araştırma üç aşamadan oluşmuştur. Birinci aşamasında; bahar

döneminde BİT 102 dersini alan 2558 kişilik öğrenen grubun katılımlarını,

etkileşimlerini ve öğrenme performanslarını artırmaya yönelik, etkileşimsiz içerikler

H5P aracı kullanılarak etkileşimli hale dönüştürülerek öğrenme süreçleri ve tasarımları

geliştirilmiştir. Üç ay boyunca asenkron olarak gerçekleştirilen e-öğrenme sürecinde,

öğrenen grupların katılım, etkileşim ve öğrenme performanslarındaki değişimler

öğrenme analitiği teknikleri kullanılarak incelenmiştir. BİT 101 ve BİT 102 ortaya

çıkan etkileşim, katılım ve öğrenme performansı verileri açısından anlamlı bir farkın

olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında; öğrenen grupların


9


modüller üzerindeki etkileşim sıklıklarının öğrenme performanslarındaki başarı

durumlarını tahmin edebilme düzeylerini belirleyebilmek için yordayıcı analitikler

kullanılarak, etkileşim verilerinin öğrenme performansı üzerindeki ağırlıkları tespit

edilmiştir. Üçüncü aşamasında ise, etkileşimli içeriklere yönelik öğrencilerin

memnuniyet düzeyleri ortaya konmuştur.


Araştırma sonuçlarına göre, etkileşimli içeriklerin öğrenci katılımı, etkileşimi ve

öğrenme performansı üzerinde önemli bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ankara

Üniversitesi E-Kampüs ortamında yürütülen BİT dersleri kapsamında, etkileşimsiz

içeriklerin kullanıldığı BİT 101 dersine kıyasla, etkileşimli içeriklerin kullanıldığı BİT

102 dersinde öğrencilerin etkinlikleri tamamlama oranlarının, derslere katılım

sıklıklarının ve öğrenme performanslarının belirgin şekilde daha yüksek olduğu

gözlemlenmiştir. Araştırma kapsamında yapılan analizler sonucunda, BİT 101 dersinde,

öğrenme performansını tahmin etme sürecinde Derin Öğrenme (Deep Learning)

algoritmasının en yüksek doğru sınıflandırma oranı %85 olarak; BİT 102 dersinde

etkileşimli içeriklerin kullanıldığı ortamda, Random Forest algoritması ile yapılan

tahminlerde ise doğru sınıflandırma oranı %88 olarak hesaplanmıştır. Bu modellere

göre, BİT 101 dersi içerisinde yer alan sınav ve quiz etkinliklerinin güncellenmesi ve

gönderilmesi süreçlerinin öğrencilerin öğrenme performansını tahmin etmede en yüksek

ağırlığa sahip olduğu tespit edilirken, BİT 102 dersinde ise, konu anlatımlarının

bulunduğu etkileşimli içeriklerdeki etkileşim sıklıkları ve öğrencilerin bu içeriklere

katılım sürelerinin öğrenme performansını tahmin etmede en yüksek ağırlığa sahip

olduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak, BİT 102 dersindeki etkileşimli içeriklerin

kullanılması öğrencilerin genel memnuniyet düzeylerini olumlu yönde etkilemiştir.

Öğrencilerin, etkileşimli içeriklerin derslere katılım süreçlerine ve öğrenme süreçlerine

katkısını yüksek oranda olumlu değerlendirdikleri görülmüştür.