Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nda aday gümrük muhafaza ve muayene memurlarına yönelik olarak gerçekleştirilen hizmetiçi eğitim çalışmalarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA ÜNAL

Danışman: TARIK SOYDAN

Özet:

Gümrük ve Ticaret Bakanlığında yeni göreve başlayan aday gümrük muhafaza ve gümrük muayene memurlarına uygulanan hizmetiçi eğitimlerin, aday personelin görüşlerine dayalı olarak değerlendirildiği bu çalışma tarama modelinde nitel bir araştırmadır. Çalışmada nitel araştırma tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017 yılı Ocak ayından Mayıs ayı bitimine kadar ki süreçte yapılan Aday Gümrük Muayene ve Muhafaza Memur Yetiştirme Eğitimleri'ne katılan personel arasından amaçlı örnekleme tekniklerinden maksimum çeşitlilik sağlamaya yönelik örnekleme tekniği kullanılarak belirlenen 29 katılımcı oluşturmuştur. Araştırma kapsamında elde edilen verilere dayalı olarak ulaşılan sonuçlara göre, katılımcılar hizmetiçi eğitimlerden genel olarak memnundur.Araştırma kapsamında ilk üzerinde durulan konu, aday personelin hizmetiçi eğitimi program yeterlikleri açısından nasıl değerlendirdiği olmuştur. Hemen hemen bütün katılımcılar verilen teorik eğitimin yeterli olduğunu ancak teori-pratik bütünlüğü sağlamakta bazı problemler yaşandığını dile getirmişlerdir. Araştırma kapsamında ikinci olarak üzerinde durulan konu, aday personelin hizmetiçi eğitim çalışmalarını, eğitimin gerçekleştirilme yeterlikleri açısından nasıl değerlendirdiği olmuştur. Bu açıdan, katılımcıların büyük kısmı eğitimin altyapısını yeterli bulmaktadır. Araştırma bulgularına dayalı olarak ulaşılan sonuçlardan biri de katılımcıların nitelikli eğitici talepleridir. Nitelikli eğiticiden kasıt, motivasyonu yüksek, karşısındaki grubun özelliklerini dikkate alan,konu sunabilme yeteneği gelişmiş, teori-pratik bağını başarılı bir şekilde kurabilen eğiticidir. Araştırma kapsamında üçüncü olarak üzerinde durulan konu, aday personelin hizmetiçi eğitim süreci boyunca kaldığı yer ve koşulları nasıl değerlendirdiği olmuştur. Bu konuda ortak görüş barınma standartlarının yeterince iyi olduğu ve eğitim merkezinde kalan kursiyerlere oldukça konforlu bir ortam sağlandığı yönündedir. Ancak eğitim merkezinin şehrin dışında sayılabilecek bir yerde olması ve otobüs-dolmuş gibi ulaşım vasıtalarının yetersiz sayıda olmasından dolayı kursiyerlerin zorlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Yaşanılan bu zorluktan dolayı kursiyerlerin yakındığı en önemli konu yaşamsal ihtiyaçlara ulaşmadaki zorluklar olmuştur. Araştırma kapsamında dördüncü ve son olarak üzerinde durulan konu aday personelin etkili bir hizmetiçi eğitim gerçekleştirebilmek için neler önerebileceği olmuştur. Katılımcılar özellikle taşrada nasıl ortamlarda çalıştıklarını, ne gibi zorluklar yaşadıklarını bilen, onları anlayabilecek,mevzuata hâkim olduğu kadar uygulamaya dönük de rehberlik sunabilen eğiticilere ihtiyaç olduğunu dile getirmişlerdir. Yine katılımcıların eğitim programlarının ders içerikleri ve sürelerinin tekrar gözden geçirilme talebi üzerinde durulabilir. Bu açıdan, bazı derslerin saatlerinin azaltılıp yerine, daha fazla pratik içeren derslerin ağırlığının arttırılması ve program süresinin buna göre belirlenmesi dikkat çekici önerilerdendir. Son olarak, katılımcılardan üzerinde durduğu bir diğer konu başlığı sosyal yaşamı kolaylaştırıcı desteklerin sağlanmasıdır. Thisstudy, whichevaluates in-service trainingsappliedtocandidatecustomsenforcementandcustomsinspectionofficerswhohavebegunactiveduty in Ministry of CustomsandTrade, based on theopinions of thecandidatepersonnel, is a qualitativeresearch in the survey model. Semi-structuredinterview form is used as qualitative data gathering technique in thestudy. Thestudygroupconsists of 35 participantswhoareselectedamongthepersonnelparticipating in the Training of CandidateCustomsEnforcementandCustomsInspectionOfficerscarriedoutfromJanuary 2017 untiltheend of May 2017 byusing purposeful thesamplingtechniqueformaximumdiversity. Accordingtoresearchresultsbased on theobtaineddatawithintheresearch, theparticipantsaregenerallysatisfiedwiththe in-service training. Thefirstissuewithinthescope of theresearch is how thecandidatestaffevaluate in-service training in terms of program competencies. Almostallparticipantsexpressthatthetheoreticaltraining is sufficient but therearesomeproblems in providingthetheory-practicalintegrity. Thesecondissue in thescope of theresearch is how thecandidatestaffevaluatethe in-service trainingactivities in terms of theircompetencetoperformthetraining. Inthisrespect, most of theparticipantsfindthetraininginfrastructureadequate. One of theconclusions, based on theresearchfindings is thequalifiedtrainerrequirements of theparticipants. Bythequalifiedtrainer, an educatorwho has highmotivation, whotakesthecharacteristics of thegroupintoconsideration, who has theabilitytopresentthesubjectandwhoestablishes his/her theory-practicerelationshipsuccessfully. Thethirdissue in thescope of theresearch is how thecandidatestaffevaluatedtheaccommodationanditsconditionsduringthe in-service trainingprocess. Thecommonview in thisregard is thatthestandards of accommodationaregoodenoughandthetrainees in thetrainingcenterareprovidedwith a verycomfortableenvironment. However, it is inferredthatthetraineeshavesomedifficultiesbecause of thefactthatthetrainingcenter is in a placeoutsidethecityandthatthetransportationfacilitiessuch as busesandminibusesareinadequate. Duetothesedifficulties, themostimportantissueforthetrainees has beenthedifficulties in reachingthevitalneeds. Withinthescope of theresearch, thefourthandlastdiscussedsubjectmatter is whatthecandidatestaff can offertocarryout an effective in-service training. Participantsparticularlyexpresstheneedfortrainerswhocouldunderstand how theywork in thecountrysideandthedifficultestheyareexperiencing, whocouldunderstandthem, andwho can offerguidanceforpractice as well as who has a command of thelegislation. Therequest of coursecontentandduration of thetrainingprograms of theparticipantsmayalso be emphasized. Inthisrespect, it is a remarkableproposalthatthehours of somecoursehoursshall be reducedandinsteadthecourseswithmorepracticeshall be emphasizedandthe program durationshall be determinedaccordingly. Finally, anotherissuethatparticipantsemphasize is theprovision of supportforfacilitatingsocial life