Hinduizm'de Bhakti öğretisi (Doğuşu ve gelişimi)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KUTALMIŞ FİDAN

Danışman: CEMİL KUTLUTÜRK

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Hinduizm'de önemli bir yer teşkil eden Bhakti Mārga'nın doğuş ve gelişim süreçlerini aktabilmektir. Tezimiz, giriş ile birlikte dört ana bölüm ve sonuç kısmından oluşmaktadır. Giriş kısmında, tezin önemi, içeriği, metodu ve kullandığımız kaynak metinler hakkında bilgi verilir. Ayrıca giriş bölümünde, Bhakti'nin farklı tanımları, diğer mārgalar arasındaki yeri ve aşamalarının yanısıra Bhakti'nin ortaya çıkışına dair teoriler ve diğer geleneklerin öne sürülen etkilerinden bahsedilerek ana bölümler için gerekli temel bilgi sağlanır. Bhakti yolu ile ilgili yapılacak bir çalışma Gauḍapāda ve öğrencisi Şaṅkara'nın ortaya çıkış tarihlerinden ortaya koydukları metafizik ilkelerin bilinmesini gerekli kılar. Bu ilkelerin ortaya konulmasından sonra ancak Bhaktinin sistemleştirilmesindeki en önemli kişi olarak Rāmānuca'nın etkilendiği kaynaklar olan Pāñçarātra ve Āḻvārlarla olan ilişkisini göstermeye çalıştık. Son bölümde ise Bhakti'nin gelişimin sürecinde katkısı bulunan Madhva, Vallabha ve Çaitanya'nın öğretilerine ve bhakti anlayışlarına yer verdik. Bunlarla birlikle Kabīr ve Rāmānanda'nın Bhakti ile doğrudan ilgileri olmadığını ve Bhakti'nin içinde yer alması gereken unsurların ihtiyaç duyduğu sınırları ortaya koymaya çalıştık. The aim of this study is to examine the birth and development processes of Bhakti Mārga, which has an important place in Hinduism. Our thesis consists of the introductory section, the four main sections and the concluding sections. In the introduction section, information is given about the importance of the thesis, its content, its method and the source texts that we use. Moreover, the introduction section provides basic information necessary for the main sections by mentioning the different definitions of Bhakti, its place and stages among other Mārgas, as well as theories about the emergence of Bhakti and the effects of religious traditions other than Hinduism. A study on the Bhakti path requires the knowledge of the metaphysical principles that Gauḍapāda and his student Śaṅkara set out at the time of their emergence. After revealing principles, we tried to show the relationship between the Pāñcarātra and the Āḻvārs, the sources influenced by Rāmānuja, who was the most important person in the systemization of Bhakti. In the last chapter, we have included other Bhakti understandings, the teachings of Madhva, Vallabha and Caitanya who contributed to the development process of Bhakti. With all of our findings, we tried to explain that Kabīr and Rāmānanda were not directly related to Bhakti and with this we also tried to determine the boundaries needed by the elements that should be included in Bhakti.