İşletmelerde çalışanların iç denetim algıları ve hizmet kalitesi arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YAĞMUR HIRA

Danışman: ORHAN ÇELİK

Özet:

Günlük hayatta gerek iş gerekse okul yaşamında ya da diğer faaliyetlerde kişiler hayatları süresince çeşitli açıklamalar yapıp, sayısız isteklerde bulunmakta ve bunların sonucunda da bazı kararlar vermektedirler. Bu kararların verilmesi sırasında farklı iddiaları ve görüşleri ileri sürerek iddiada bulundukları bu bilgilerin doğru ve güvenilir olduğunu iddia ederler. Olumsuz ekonomik şartların olduğu kriz dönemlerinde iç denetçilerin rol ve sorumlulukları daha da önemli hale gelmektedir. Ekonomik krizin işletmeler üzerinde olumsuz etki bıraktığı bu zorlu süreçlerde iç denetçilerin işletmeye yapacağı katkılar, alınan tedbirlerin uzun vadede başarı getirmesi ve etkili olmasında yardımcı olacaktır. Risk yönetiminin önemi ekonomik kriz sürecinde daha da artmaktadır. Kriz sürecinde verimlilik denetimlerine ağırlık verilmesi ve iç denetçilerin bağımsızlığı zedelemeyecek biçimde verimliliğe yönelik projelerde bulunması sağlanmalıdır. İç denetim, iç kontrol sisteminin kalitesini bağımsız olarak değerlendiren ve sistemin iyileştirilmesi için yönetim birimine öneri ve tavsiyelerde bulunan bir mekanizmadır. Bu çalışmanın amacı işletmelerde çalışanların iç denetim algıları ve hizmet kalitesi arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Bu amaç doğrultusunda İstanbul ilinde faaliyet gösteren otomotiv sektöründeki fabrika çalışanları ve markaların müşterileri üzerine yapılmıştır. Araştırma kapsamında 100 fabrika çalışanı ve 100 müşteri olmak üzere toplam 200 kişiye ulaşılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda çalışanların cinsiyetleri ile iç denetim algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. Buna ek olarak çalışanların eğitim durumları ile iç denetim algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık vardır. In daily life, in business, school life or other activities, people make various statements and make countless requests throughout their lives and as a result make some decisions. They claim that the information they make is correct and reliable by making different claims and opinions while making these decisions. The roles and responsibilities of internal auditors become even more important in times of crisis with unfavorable economic conditions. In these challenging processes, where the economic crisis has a negative impact on companies, the contribution of internal auditors to the company will help the measures taken to be successful and effective in the long term. The importance of risk management increases further during the economic crisis. During the crisis, efficiency audits should be emphasized and internal auditors should be involved in productivity-oriented projects without undermining independence. Internal audit is a mechanism that independently evaluates the quality of the internal control system and makes suggestions and recommendations to the management unit for the improvement of the system. The purpose of this study is to reveal the relationship between employees' internal audit perceptions and service quality. For this purpose, the study was carried out with the employees of the factories and customers of brands in the automotive industry operating in İ. Within the scope of the research, 200 people, 100 factory employees and 100 customers, were conducted. As a result of the research, it has been concluded that there is a statistically significant difference between employees' genders and their perceptions of internal audit. In addition, there is a statistically significant difference between the educational status of employees and their perceptions of internal audit.