Birleşmiş Milletler barışı korumaya hazırlık eğitimi programının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH VURSAVAŞ

Danışman: HAYAT BOZ

Özet:

Bu çalışmada, barışı koruma operasyonu görevlilerine yönelik olarak düzenlenen barışı koruma operasyonlarına hazırlık eğitim programı, barışı koruma operasyonlarında görev alan eğiticilerinin ve kursiyerlerin görüşlerine dayalı olarak değerlendirmek amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen çalışma evrenini, 2008 yılı içerisinde Bosna, Kosova, Liberya, Sudan, Haiti, Fildişi Sahilleri, Doğu Timur, Kongo'da Birleşmiş Milletler barışı koruma operasyonlarında görevli toplam 251 kişilik Türk Polisi kontenjanında bulunan barışı koruma eğitimi veren eğiticiler ve bu eğitimi alıp barışı koruma görevlisi olarak çalışan kursiyerler oluşturmuştur.Araştırmada ihtiyaç duyulan veriler anket tekniği ve literatür taraması yapılarak elde edilmiştir. Çalışma grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen Anket Formu Kursiyerlere ve Eğiticilere uygulanmıştır. Veri toplama araçları yoluyla elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Veri çözümlemede T-testi, Whitney-U testi, Regresyon Analizi kullanılmıştır.Araştırmada öncelikle Birleşmiş Milletler ve yapısı ile bağlı organları incelenmiştir. Daha sonra Barışı Koruma, Barışı Sağlama ve Barışın İnşası kavramları Barış ve Güvenlik Başlığı altında incelenerek bu konudaki Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi ve Genel Kurulun etkisi değerlendirilmiştir. Günümüze kadar devam eden ve görevi sona eren dünyanın değişik ülkelerindeki barışı koruma operasyonları ile ilgili kısa bilgiler verilmiş ve sonrasında da Birleşmiş Milletler barışı koruma görevlisi olan Birleşmiş Milletler polisinin yapısı, faaliyetleri, etkinliği anlatılarak Birleşmiş Milletler Barışı Koruma Operasyonları Hazırlık Programı ile ilgili bir değerlendirme yapılmıştır.Araştırmanın ?Bulgular ve Yorumlar? bölümünde ise; Kursiyer ve eğiticilerin programın hedeflerinin yeterliliğine ilişkin görüşleri, programın içeriğinin yeterliliğine ilişkin görüşleri, programın eğitim durumlarının yeterliliğine ilişkin görüşleri, programın değerlendirilmesinin yeterliliğine ilişkin görüşleri ve Barışı Koruma Operasyonlarının değerlendirilmesinin yeterliliğine ilişkin görüşleri değerlendirilmiştir.Sonuç olarak; Eğitici grup, kursiyer grubuna göre programın hedeflerini, içeriğini, eğitim durumlarını, kendi becerilerini ve programın değerlendirilmesini daha yeterli olarak değerlendirmektedir.Ayrıca, ankete katılanların ?Birleşmiş Milletler eğitim programının içeriğinin yeterliliğine ilişkin görüşleri? pozitif manada arttıkça, ?kendi becerilerinin yeterliliğine ilişkin görüşleri? de anlamlı bir şekilde artmaktadır. Öte yandan Birleşmiş Milletler' e yabancı dil öğrenmek için giden görevliler, yabancı dil öğrenmek amacı dışındaki amaçlarla gidenlere nazaran kendi becerilerinin yeterliliği konusunda düşük görüşlere sahiptirler.Araştırmada eğiticilerin seçiminde ?ders verilen alanda yeterli uzmanlık ve deneyim? koşulu aranması, eğiticilerin eğitimi seminerleri düzenlenmesi, misyonlardaki barış koruma eğitimi veya bu eğitimi veren kurumlar arasında bir standardizasyon oluşturulması, programa katılan kursiyer sayısının barış koruma eğitiminin verileceği merkezin kapasitesi dikkate alınarak belirlenmesi, eğitim verilen yerin modernize edilmesi, sınıflarda işitsel görsel araç gereç kullanımın artırılması, uygulamalı eğitimin artırılması önerilmiştir.AbstractIn this work, it is aimed to evaluate the Peacekeeping Operation Preparatory Education Program which is done to fulfil the need of Peacekeeping Operation Officers, basing on the point of view of the trainers and applicants working in Peacekeeping Operations. The scope of the research which is related combining consists of trainers giving the Peacekeeping Education within Turkish Police Contingent of total 251 staff working in UN Peacekeeping Operation throughout Bosnia, Kosovo, Liberia, Sudan, Haiti, Ivory Coast, East Timor, Congo in 2008, and applicants working as the Peacekeeping Officer who accomplished the education.Data?s have been collected by questionnaire technique and literature review. Questionnaire developed by the researcher have been applied to applicants and trainers. Data collected from data collection sources have been analyzed by using SPSS Computer Program. T-test, Whitney-U test, Regression test have been used in data analysis.First, United Nations and its structure have been researched. Later, the effect of UN Security Council and General Assembly has been evaluated through searching under the titles of Peacekeeping, Peace Sustaining, Peace Building and Peace and Security. The information has been given related to the Peacekeeping Operations in a variety of countries which continue its work or expire. Furthermore, an evaluation has been done regarding the Peacekeeping Operation Preparatory Education Program explaining the structure, activity and efficiency of UN Police, which is a UN Peacekeeping Officer.In the ?Findings and Interpretations? section; it has been evaluated the estimations for adequacy of applicants and trainers through target of the program, estimations for adequacy of the content of program, the estimations for adequacy of education status, estimations for adequacy of evaluation of program and estimations for adequacy of evaluation of Peacekeeping Operations.As a result, trainer group evaluated curriculum content more sufficient than the trainee group. Trainer group evaluated educational circumstances more sufficient than the trainee group. Trainer group evaluated their abilities more sufficient than the trainee group. Trainer group evaluated the review of the program more sufficient compared to the trainee group.Besides, it is obviously seen that as ?the evaluations for the adequacy of the content of UN education program? positively increase, ?the evaluations for the adequacy of their own abilities? also increase for the participants to the questionnaire. Another subject is that the officers aiming to learn a foreign language have fewer evaluations about the adequacy of their own abilities compared to the officers with another aim than learning a foreign language.In research, to stipulate the condition of ?sufficient expertise and experience in the course is given?, to organize seminars for training of trainers, to establish a standardization in Peace-keeping Education or between the institutions which give this education, to determine the number of trainees participating in the program through taking into consideration the education center, to modernize the education, to increase the use of audio-visual equipment and to increase the applied training.