Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: M. Vehbi ŞAHİNALP
Danışman: İDRİS ŞENGÜL
Özet:Varlıkları farklı âlemler seklinde yaratan Yüce Allah, bu âlemlerin de bir özünü ve neticesini vücuda getirmistir. Herbir ağaç ve bitkinin gelisim ve varlık amacına iliskin programını, onların tohum ve çekirdeklerine yerlestirdiği gibi, herbir âlemin varlık amacını açıkça gösteren özel programını da o âlemin özü durumundaki diğer bir varlığa dercetmistir. Ancak Yüce Allah, insan türünü belirli bir âlemin değil yüzbinlerce âlemin özü olacak sekilde su koca kâinat ağacının en yüksek maksadını gösteren en güzel, en olgun meyvesi ve hülasası konumunda yaratmıstır. Bu konumu itibariyle insan, \\\"yeryüzünün halifesi\\\" (Bakara, 2/30; Enam, 6/165) olarak \\\"emnet-i kübra\\\" (Ahzab, 33/72) adıyla birçok Đlâhî yüce maksadı gerçeklestirmek üzere tüm varlıklardan üstün bir sekilde birçok kabiliyetlerle donatılmıstır. İnsanoğlunun, bu ödevini yerine getirmesi esnasında ihtiyaç duyduğu ilk ve en önemli seyin huzur ve mutluluk olduğunda hiçbir kusku bulunmamaktadır. Varlıkların her türlü ihtiyacını sonsuz rahmetiyle karsılayan Yüce Allah, insanların da bu büyük ihtiyacını karsılamak maksadıyla zaman, zaman insanlar arasından seçtiği barıs elçileri aracılığıyla onlara bazı proğramlar göndermistir. (Bakara, 2/213) Süphesiz ki, bu proğramların en sonuncusu ve en mükemmeli olarak tüm insanlığa gönderilen Kur\\\'ân, bir taraftan sosyal hayat için \\\"barısın en hayırlı\\\" (Nisa, 4/128) prensip olduğuna vurgu yaparken öbür taraftan, her türlü fitne ve bozgunculuğu adam öldürmekten daha büyük bir cinayet olarak kabuletmektedir. Sıklıkla insan hakları ve adalet ilkekesi üzerinde duran Kur\\\'ân\\\'a bakıldığında, onun asıl gönderilis amacının; insanlar arasında huzuru, barısı, kardeslik ve sevgiyi tesis etmek ve bunları sürekli güçlü tutmak olduğu açıkça anlasılacaktır. Haksız yere bir insan öldürmeyi, bütün insanları öldürmekle esdeğer bir suç sayan Kur\\\'ân, (Mâide, 5/22) Đslâm yurdunun saldırıya uğraması durumunda ise, teslimiyetçiliği kabuletmeyerek vatan savunmasını, \\\"Allah yolunda cihad\\\" kapsamında önemli bir ibadet telakki etmektedir. Bu uğurda canlarını feda edenleri de, hayat tabakalarının en üstünü olan sehitlik mertebesine ermekle överek onlara ölü denilmemesi uyarısında bulunmaktadır. (Bakara, 2/154; Al-i Đmran, 3/169) Son olarak Kur\\\'ân, \\\"Dinde zorlama yoktur.\\\"(Bakara, 2/256) \\\"Üstünlük sadece takvadadır.\\\" prensipleriyle, insanlığa gerçek bir hürriyet ve esitlik anlayısı getirerek barıs içinde beraber yasama ortamını hazırlamaktadır.