Uluslararası bakalorya programı uygulayan özel okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan yöneticilerin ve öğretmenlerin "İlk yıllar programı"na ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESENGÜL SEZER

Danışman: YASEMİN KEPENEKCİ

Özet:

Çalışma, Türkiye'de okul öncesi dönemine yönelik uluslararası programlardan biri olan Uluslararası Bakalorya (UB) "İlk Yıllar Programı"nı uygulayan özel okullarda çalışan okul öncesi yöneticilerinin ve öğretmenlerinin söz konusu programın okulun eğitim ve öğretim sürecine uyarlanması ve okulda uygulanmasına ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla yürütülmüştür. Nitel araştırma yöntemi ile yürütülen bu araştırmada veriler, bu programı uygulayan Ankara'daki tüm özel okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğretmen ve yöneticilerden elde edilmiştir. Bu kapsamda Ankara ilinde bu programı uygulayan beş okul öncesi eğitim kurumunda çalışan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan toplam 23 öğretmen ve beş yönetici ile yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Katılımcıların görüşlerini tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından bir görüşme formu hazırlanmış, içerik analizi yöntemiyle toplanan veriler değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların söz konusu programın okulun eğitim ve öğretim sürecine uyarlanmasına ve okulda uygulanmasına ilişkin fikir ayrılıkları olduğu saptanmıştır. Aynı okulda farklı uygulamaların ve anlayışların olduğu tespit edilmiştir. Bu programın okulun eğitim ve öğretim sürecine uyarlanmasında en çok değerlendirme kısmında zorlanıldığı ortaya çıkmıştır. Bu programın uygulanmasının çocukların özellikle sosyal-duygusal ve bilişsel gelişim alanlarına faydası olduğu hemen hemen tüm katılımcılar tarafından belirtilmiştir. Öğretmenler ve yöneticiler bu programın uygulanmasındaki yararları artırmaya ve yaşanan güçlükleri aşmaya ilişkin eğitim planlamaları, program tanıtımları ve dokümantasyon sistemi gibi önerilerde bulunmuştur. This study is conducted to identify the opinions of the administrators and teachers working in the private preschools applying Primary Years Programme, which is one of the International Baccalaureate programmes, regarding the adaptatation of the programme to the teaching and learning process and applying it in schools. The data has been gathered through a qualitative approach with all administrators and teachers working in the IB preschools in Ankara. Face to face interviews has been made with the five IB preschools in Ankara and totally 23 voluntary teachers and five administrators working in these schools. With the purpose of determining the opinions of the participants, an interview form has been created, the collected data has been examined through content analysis as well. According to the study results, it was determined that there are disagreements between the participants regarding the adaptation of the programme to the teaching and learning process and applying it in the school. It was detected that there are different implementations and understandings among the participants working in the same school. It was revealed that the most challenging part was the assessment in the adaptation of the programme to the school's teaching and learning process. It was stated by almost all of the participants that implementation of this programme is beneficial especially for the social-emotional and cognitive development of children. Teachers and administrators have suggested about increasing the benefits of implementation of the programme and overcoming the difficulties like planning workshops, program presentations and documentation systems.